lördag 14 juni 2008

Dialog i det fria


Jag var ute och gick på bygden häromdagen. Döm om min förvåning då jag oförhappandes mötte Skönheten. Jag approcherade och sa:

- Godmorgon, Skönhet!

- Godmorgon, Svensson.

- Så vacker du är, sa jag.

- Tack.

- Har du alltid varit så snygg?

- Ja, det måste jag nog säga. Jag var ett vackert barn.

- Så du är skönheten personifierad. Men minns vad Nimoy sjöng i "Maiden Wine":

Time hold precious for youth is your gold,
your beauty like silver will tarnish when old,
memories and dreams shall comfort you not,
when the flow of your sweetness is gone and forgot,
ohh, gone and forgot...


- Men säg inte så! Jag letar redan efter rynkor och gråa hår.

- Jag säger bara som det är. Men du kan, om du vill, påverka din skönhet framöver.

- Hur då?

- Genom att lystra till måttot "skönhet kommer inifrån".

- Aha, den gamla klichén.

- En kliché, men sann. Tänk även på aforismen: "Ungdomen är en gudagåva, ålderdomen är ett konstverk."

- Det var bättre, den har jag inte hört förr. Jag förstår perfekt vad du menar. Man må bli gammal och rynkig, men genom detta kan en inre skönhet lysa fram. En som man odlar mentalt.

- Ackurat så. Så oroa dig inte för förlorad skönhet, för blotta oron gör dig ful. Kom även ihåg att inte röka, inte supa, inte knarka, och att äta morötter och vistas utomhus i lagoma doser.

- Jag lovar.

- Bra. Lova mig att inte bli sur och förgrämd, utan lev liknöjd och i apatia, om vilket man kan läsa mer här på bloggen.

- Var då?

- Under aktuell etikett.

- Aha, ja där, nu ser jag den i etikettraden: "apatia".

- Gott. Farväl, Skönhet.

- Farväl, Svensson!

Vi skildes. Jag gick därifrån, glatt sjungande: "Vart tar alla vackra flickor vägen, och var kommer alla fula gamla kärringar ifrån?"

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (140) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)