onsdag 11 juni 2008

Mitt Uppsala


Jag sitter här och tänker på mitt Uppsala. På centrum, på de affärer som fanns och det som finns idag.

Var lugna, det blir ingen elegi över försvunnen mjölkbar. Jag tänker generellt och strukturellt, ser de stora linjerna.

Så till exempel fanns det då jag först kom hit, 1985, en hälsokostaffär nere vid ån. Idag däremot säljs hälsokost i varje mataffär (linser, örtte, what have you).

Antalet skivaffärer har såklart minskat (pga nedladdningen). Kvar idag är endast Musikörat, heder åt dem. Var annars kan man gå in och köpa vax av Popul Vuh, Tangerine Dream och annat viktigt?

Däremot har antalet klädaffärer ökat. Dyra designerkläder. Tretton på dussinet.

Antalet antikvariat är tack och lov rätt konstant. Bok-Vicke och något till har stängt, men i stort sett är situationen god. Kanske har vi en sju-åtta antikvariska boklådor i centrum. Inte så att jag går på antikvariat så ofta numera, jag köper mina böcker på Röda korset och Sirius loppmarknad...

Mer som är? Domus hade ett varuhus i stan då jag kom hit, men det är omgjort nu, som så många andra Domusar i detta land. Såklart ligger ett Åhléns mitt emot, och detta lever vidare. Det har så kallad "hålsömsfasad", skandalartat när det kom men nu accepterat: betong med ornamentala hål. Samma fasad finns på Åhléns i Farsta centrum, kan jag meddela.

Slutligen har antalet caféer ökat. Kaffedrickande var lite halvute på 80-talet, nu har det vänt. Och antalet biografer har minskat, men någon kris är det inte; med såväl Filmstaden, Sandrews och den lilla men naggande goda Fyris bio så är det väl sörjt för cineasmen i Uppsala. Biobesökandet har inte dött ut, trots dvd och 40 filmer på TV varje kväll.

Relaterat
Jünger: Subtile Jagden
Evola: Ride the Tiger (1961)
Schwarzkopf
Doriel
Clarke: Möte med Rama (1973)

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (140) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)