tisdag 15 juli 2008

Medio juli


Månen står över Hildursberget, molnen går över Myrstigen.

Jag har alltid hetat Svensson. Jag föddes som Svensson, jag lever som Svensson. Jag har alltid sett upp mot moln i skyn, och jag har alltid betraktat månen, om så i grön himmel i vargatimmen, med silverne runor i Landet som inte är, eller som måne genom trasiga moln en natt i november.

Jag har alltid sett på solen, inte direkt, det är ju farligt ju, men genom sotat glas och med skuggande hand. "There's always the sun" som Stranglers sjöng. Lys på mig Soldeva, Elohims anförare: vägen, sanningen och livet.

"O Aton, hyllad vare du!" Så sa de i Egypten. Echnaton lanserade soldyrkan, det var ett steg framåt i vår andliga utveckling. Med sin mitanniflicka vid sin sida, med Nefertiti den sköna, invigde han mänskligheten i en högre vibration.

Vad heter solguden som Tintin åkallar i "Solens tempel"? Han framkallar en solförmörkelse med dennes hjälp.

Sol och måne, silver och guld: "The golden apples of the sun, the silver apples of the moon." En dikt av en amerikan tror jag. Eller engelsman. I alla fall lånad av Bradbury som titel: "The Golden Apples Of The Sun".

Sol och regn, moln och snö, elementens dans. "Snö" förresten, jag gillar ordet "snö". Vad vore "Eld och rörelse" utan all snön? Inget. Snön som dödsmiljö, nihilistiska marker.

I vintras bloggade jag om snö och kyla, nu i sommarn borde jag väl blogga om sol och värme. Men det blir sällan av, man är så nöjd medan man har'et. Sedan ägnar man resten av året åt att sörja den sommar som flytt...

Nåväl, inget milt vemod över hösten och allt. Man har det så bra man har det, kan känna eufori även en blåsig novemberdag. Och nu är det sol, tra-la-la...

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (59) aktufall (21) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)