fredag 11 juli 2008

Teturen


- Tvåhundra gram ban-cha, tack.

- Ska bli.

Tetösen tar ner en burk från hyllan, öppnar och öser för av de gröna bladen. Sedan väger hon påsen, säger "85 kronor" och får betalt. Hon stämplar även det pimpinätta kort jag har: tio stämplar så får du 200 g te gratis.

Jag går där ifrån, tar mig ut ur Forumgallerian och ställer mig på Kungsängsgatan.

Molnen går, solen skiner. Vart ska jag gå nu?

Folket stimmar. Korv säljes. Folk sitter på Landings uteservering.

Är nere på stan för mitt teköp, en gång i kvartalet. De har inte äkta grönt te, äkta blad, på Hemköp Västertorg. Därför har jag utrustat denna expedition, har satt mig på bajken och jonnat ner på stan i en våg av eufori. Mål Tehörnan i Forumgallerian.

Och väl nere på stan, med förrättat ärende, vet jag inte vad jag ska göra. Ska jag gå fler ärenden? Har inget jag behöver. Inte ens böcker; förr brukade jag alltid gå på bibblan, nu har jag tröttnat. Äger ju ett eget bibliotek. Well, det går i vågor det där. När jag bodde i Läby var jag också hänvisad till egna hyllor, det var trots allt fyra kilometer utanför stan. Eriksberg är inte så långt borta, det är bara en dryg kilometer till Carolina till exempel, men jag har blivit lat. Eller hemkär. Lämnar inte i onödan mitt bloggpalats!

Läby: där bodde jag senare halvåret 2004. Det var medan det rum jag hyrde i stan skulle renoveras. Hyrde en stuga: ursprungligen en liten sommarstuga med ett rum, kök och altan, som nu hade fått altanen övertakad och så tillagt badrum och ännu ett rum. Rena lyxen! För 2000.- i månaden. Eller var det 2500? Nåväl.

Köket var modern, badrummet likaså. Hade till och med tvättmaskin. Det enda minuset var takhöjden, klarade inte min IKEA-bokhylla. Annars bodde man bra där: naturen in på knuten, fält och skogsbryn. Från matbordets fönster såg man banvallen för gamla Enköpingsbanan; där, bortom fältet, i en glipa i trädridån, kunde man se cyklister och joggare passera, som på en rälsmålbana.

Handla fick man göra på ICA Stenhagen, 2 km bort. Bara att cykla.

Roligt i Läby: att mitt i höstnatten gå ut och röka, och se en bil komma i mörkret, på Enköpingsvägen - först brus långt borta, så lyktor som lyser spöklikt, så ökande buller och dopplande ljud, strålkastare i vitögat - och passage och ljud som minskar, bilen försvinner. Allt blir stilla.

Det om Läby. Men i aktuell text, den ni nu läser, var jag nere på stan och hade köpt te, såg molnen gå. Kanske dags att åka hem? Javisst, upp på stålhingsten och trampa söderut, uppför Carolinabacken och sedan in på Norbyvägen, suburbana nejder.

Eriksbergskyrkan tornar upp sig, dess vita gavel är ett tecken: vi närmar oss. Jag går in på gårdsplanen, sätter mig på en bänk; jag går inte in, behövs inte idag, här är utsikten tempel nog. Hoc omne templum som romarna sa om himlavalvet och jordakretsen.

Grönska -

Hustak -

Jag går vidare, går hemåt, går till fots. Styr cykeln förbi Stadsskogen; sommar och sol, molnen går. Hem till Svenssonpalatset, lägenhet i 60-talshus. Och dricka ban-cha, det gröna teet.

Att jag lever här som singel är ingen hemlighet. Inget jag behöver göra affär av, men heller inte dölja. Ett liv jag valt. "Inget är likgiltigt om allting är valt", som Kierkegaard sa. Att vara medveten om att man alltid träffar val: sån är existensialismen.

Så hur ska jag sluta detta? Med att jag står på balkongen, ser ner på grönplätten med sin talldunge och sin grillplats? Och molnen som går fram i skyn?

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (171) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (99) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)