tisdag 19 augusti 2008

Explorer i tandborstglaset


Explorer i tandborstglaset. Pussycat Dolls på TV. Gibran på nattygsbordet.

En sval augusti har vi haft. I förrgår såg jag folk som byggde partytält och skulle grilla i snålblåsten, här nere på platsen mellan husen. Tappert försök. Så, efter några timmar, kom regnet; folket flydde.

Idag däremot är det över 20 grader och sol. För övrigt måste detta vara den kallaste augustin i mannaminne. Mannaminne = tre år.

Sanna Kallur föll i OS. Ja, så tragikomiskt: träna i tio år för den stora grejen, och så falla på första hindret.

Jag är ändå nöjd med OS. Vi har ju tagit en del medaljer, till exempel i cykel och tennis, så vi behöver inte åka hem i skam. Äran är räddad.

Undrar förresten hur många medaljer länder som Danmark, Norge och Finland tar i detta OS. Kanske inte så många? Så Sverige håller hyfsat hög klass må jag säga, med tanke på förväntningarna (som var större inför Athen-OS, då vi hade fler säkra medaljhopp).

Planer för bloggen: antagligen fortsätta som förr, det vill säga med cirka ett inlägg om dagen. Och merparten av dessa inlägg ska vara genomarbetade saker, ingen "nödbloggning" må förekomma. Dikter och poesi räknas inte som nödbloggning, ty fler poem av min hand lär det nog bli.

Gröna dagar i grön nejd, enstaka gula löv har siktats men det får man ta. Bara jag slipper höra det sedvanliga gnället över annalkande vinter är jag glad.

Och omvänt ska ni slippa Karlfeldts hurtiga diktum, för det är med årstiden som med bloggen: business as usual...

(Karlfeldt sa annars om aktuell tid att det var "den vår de svage kalla höst".)

3 kommentarer:

Fredrik F. G. Granlund sa...

Lennart -

Det förvånar mig att inte fler kommenterar dina blogginlägg. Hursomhelst ska jag försöka råda bot på detta när jag kan. Läser din blogg med behåll.

Du har vunnit Marmeladkungens stora dikttävling, och är publicerad på din brodersblogg.

Bara ett tips, förresten, nu när du skriver om planer för bloggen - gör någon liknande tävling, att man ska komma med förslag till förbättringar, för att få uppfattning om andras perspektiv. Personligen är jag väldigt sugen på att läsa din bok! Samt att höra vad du har att säga om min.

Ha det underbart!

Mvh, Fredrik F. G. Granlund

Svensson sa...

Varför inte så många kommenterar?

Tja, jag antar att mina inlägg är så fulländade som de är, det finns inget att tillägga...

Fredrik F. G. Granlund sa...

ah, du förstår mig totalt...

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (171) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (99) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)