onsdag 13 augusti 2008

Drivande moln på himlen


Härmed en frihjulande dikt av undertecknad, en helt enorm tummelrumlare som inte går av för hackor. Titeln är "4 september '04", eftersom den skrevs då:

---
Drivande moln på himlen
det finns bara här och nu
from a fireball we came
'cross sea and mountain
we were drinking beauty with our eyes -


hets leder till bakslag
karma är ett realiserande
av intentionerna
motorn i Cheva '57
hette Turbofire -

nya himlar jag skådar
jag föddes på Mars
emotionalkroppen påverkar
eterkroppen, och därmed
organismen, kroppen,
den vanliga vardagshälsan -

på 60-talet kom new look
karma är lagen om orsak
och verkan
Mustan '67 är den snyggaste
Mustangen -

pounding the world
like a battering ram
forging the furnace
for the final grand slam
jag ser livet i formen
anden i materien -

(Bilden visar en Cadillac 1941, sista förkrigsmodellen. Och beträffande kursivcitaten ovan så härrör de från Judas Priest; mer om dem här, en etikett om både Judas Priest och Iron Maiden. Så du får scrolla lite om du vill läsa om Priest.)

4 kommentarer:

Fredrik F. G. Granlund sa...

Jag gillar dikten, fast med vissa undantag - den är intressant, men med vissa aber: att jag inte förstår bilar eller Judas Priest är de främsta. Kanske hoppar du även väldigt för mycket - till en annan planet - för att gemene man ska kunna ta den till sig.

Känner ändå att den talar till MIG (trots min okunskap) och att språket flyter på bra. Intressant. Ordflödets rytm är stundtals väldigt bra.

Är du publicerad poet? I så fall: Vart kan jag läsa dina dikter?

mvh, effgee.

aka, Marmeladkungen

Anonym sa...

Tackar för berömmet. Dikten är väl ett slags "throw-away", en tillfällighetsdikt. Är också medveten om att jag blir kryptisk ibland, men "hellre gåtfull än pedantisk" är måttot i så fall.

Publicerad har jag varit en gång, i Magasin Provins 4/99. Bland annat med några haikus från min barndoms Åselenejd, i denna tidning för norrländsk litteratur. Som dessa:

Bergets silhuett
mot sommarnattens himmel
sjön ligger stilla.

---

Ängens gula gräs
vajas av en sommarvind
och viskar, viskar...

---

I sommarnatten
går jag ut och beskådar
Sörnoreberget.

Under etiketten "small candies" här på bloggen finns fler poem av mig.

/Svensson

Anonym sa...

Förresten, F. G: jag behöver din hemadress för att kunna skicka boken. Maila mig den om du vill ha "Eld och rörelse"...

/Svensson

Fredrik F. G. Granlund sa...

Vet inte om du fått adressen. Du måste nog lägga till min mailadress: anson@passagen.se i ditt mailprogram...

Fredrik F. G. Granlund
Mariagatan 15
542 34 Mariestad

Snälla signera den åt mig.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (59) aktufall (21) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)