torsdag 14 augusti 2008

Om en bok


Jünger läste hela Bibeln han, från början till slut. Två gånger faktiskt. Det var under andra världskriget. Han ville rena sinnet med lite etiska tongångar.

Jag har själv läst merparten av Bibeln. En del av det lästa har så att säga sjunkit undan, men mina favoritböcker är Första Mosebok, Nahum, Daniel, Psaltaren och Höga Visan. Samt evangelierna och Johannes' uppenbarelse.

Där har ni Bibeln i sammandrag, ni lathundar som funderar på att läsa den men gruvar er. Läs någon bok här och där är mitt råd.

Själv har jag nyss läst Nahum, en rungande profetia över Nineves fall. Det är bildrik prosa med lejon, stridsvagnar, rök och eld, och tärnor som slår sig för bröstet när de släpas bort. "Ve dig, du blodsstad...!"

Psaltaren är såklart en favorit, en poetisk utflykt i blomstrande marker:

Om jag så flög med morgonrodnadens vingar
och gjorde mig en boning i havet
så är du likväl där,
din sol går upp över mig...


För att inte tala om:

Herren är min herde,
mig skall intet fattas.
Han låter mig vandra över gröna ängar,
han för mig till källor
där jag finner ro...


Eller denna:

Herre, vår herre,
hur härligt är icke ditt namn
över hela jorden,
du som har satt ditt majestät
på himmelen!


Höga Visan är också poetisk som få: "Kom, låt oss gå ut i byarna och se om våren kommit..." En dikt som kan njutas av alla och envar, även ateister, eftersom den utgörs av en dialog mellan bruden och brudgummen. "Du är skön alltigenom, min älskade; på dig finnes ingen fläck." Guillou låter ju Arn och hans kvinna recitera denna text för varandra; se där, i Bibeln finns något för alla. Jag menar, Guillou hör väl inte till kristendomens förespråkare om jag fattat det rätt - men vi kan alla mötas i Bibeln som kulturell skattkammare.

Den Bibel jag läser är min dopbibel, som råkade vara 1917 års utgåva. Därför har jag hållit fast vid den genom åren. Men för den skull har jag inget emot nyöversättningarna (1980 och 2000); att vara emot dem är ju ren snobbism, varom mer här.

Och mer om Bibeln, i bemärkelsen Jesu' historia och förhistoria, finner du här och här. Och vill du ha en komplett, något annorlunda skapelseberättelse med bibliska inslag, klickar du här.

3 kommentarer:

Fredrik F. G. Granlund sa...

VAD är din ståndpunkt rörande bibeln? Tror du på det du reciterar?

(Kanske inte läst tillräckligt av din blogg för att uttala mig, men undrar bara).

Mvh, Fredrik F. G. Granlund

(vad säger du förresten om att byta länkar?

Du ligger i övrigt bra till i tävlingen på min blogg och vinner troligen då du är den enda tävlanden!

Finns det någon möjlighet att jag kan få ett signerat ex från dig när du får ett av mig? Vore önskvärt. Du har min mailadress: anson@passagen.se

Anonym sa...

Om jag tror eller inte? Tja, i vid mening kan jag nog sägas vara kristen. Men går i kyrkan gör jag inte, är inte sedvanlig kristen så att säga.

Länkbyte, oh yes! Och ett signerat ex av "Eld och rörelse" kommer direkt.

Fredrik F. G. Granlund sa...

Personligen är jag också kristen; tror på Gud, vår Gud, samt ber varje natt, vilket jag har gjort så länge jag minns.

Samtidigt lever jag personligen inte efter 10 Guds bud (förutom vissa uppenbara) utan har svårt att förneka andra Gudar. Därför kallar jag mig en kristen Polyteist. Jag är i alla fall inte agnostiker, vilket torde vara det värsta.

Vidare kan jag nämna att jag läst Bibeln, Koranen och Bhagavadgita m.m.

// Förresten. Kan du inte ta bort ordverifieringen när man ska lämna kommmentarer på din blogg. Det blir väldigt mycket extra arbete. Om du kan, jämför med min blogg, att bara ändra till att kommentarer publiceras. Är det något du inte önskar läsa eller att andra ska läsa, kan du i så fall redigera det i efterhand. Du kör blogspot.com, varför ett spamfilter redan finns. Som det är nu försvårar det åtminstone för mig att lämna kommentarer.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (59) aktufall (21) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)