måndag 22 september 2008

Mer om Walsch


Kännare emellan talar om "NDW". Andra känner honom som Neale Donald Walsch.

1.

Orden "Gud" och "liv" kan sägas vara synonyma. Det såg man bland annat när Ulf Lundell satt på Noor, ett behandlingshem för alkoholister. Tydligen var det ett kristet hem också, för vid något tillfälle satt han där med en präst som föreslog att de skulle be. "Men jag kan inte be, jag tror inte på Gud" sa Lundell. "Be till livet då" sa prästen, och då gick det bättre. Lundell "frälstes", fick en märklig upplevelse. Senare skrev han plattan "Evangeline" med bland annat låten "Jag ska bygga ett tempel".

Kanske blev det lite si och så med kristendomen sedan, kanske blev Lundell vanlig hedning igen. Vad vet jag. Detta att förbinda "Gud" med "liv" möter man i alla fall även på andra håll, som hos Neale Donald Walsch. I "Samtal med Gud, bok 3" sägs det ju av den gud som Walsch samtalar med:

Jag är inte resultatet av en process; jag är själva processen. Jag är skaparen och jag är processen genom vilken jag skapas.


Och i "Morgondagens Gud" (2004) heter det: "Livet är en förändringsprocess. Orden 'Gud' och 'förändring' är synonyma."

Gud är förändring, Gud är en pågående process, ett av sig själv rullande hjul, en roterande galax. Dyrka livet så dyrkar du Gud. "J'aime la vie" sjöng Sandra Kim...

Och apropå förändring kommer jag att tänka på Nietzsche: "Nur wer sich wandelt, bleibt mit mir verwandt". (Ordlek, betyder ungefär "bara den som förvandlar sig är besläktad med mig".)

Fria associationer på måndagsförmiddagen. Jag har skrivit om Walsch böcker förr, och här är mer av den varan. I "Gemenskap med Gud" (2000) heter det till exempel:

Det finns de som ser saker och ting som de är och säger 'Varför?' Och det finns de som drömmer om saker och ting som aldrig har varit och säger 'Varför inte?'


En lovsång till kreatörer och stigfinnare. Det kan få en att tänka på en skylt jag såg hemma hos en bekant en gång i tiden, sägandes: "There are three kinds of people: those who make things happen, those who watch things happen, and those who wonder what happened"...



2.

En genomgående lära i Walsch böcker är att Gud inte bryr sig om oss. Det kan låta paradoxalt, men vad som menas är att man inte bör dyrka Gud för att "stilla hans vrede" eller något annat irrlärigt, en irrlära som Svenska kyrkan (och frikyrkorna, och katolicismen...) tycks förfäkta. Paulus sa ju att Jesus korsfästes för att försona Guds vrede mot människan, vilket är en helt galen, primitiv idé som inte har något stöd någonstans (Jesus sändes ju till världen för att Gud älskade människorna, ville föra dem på rätta vägar, inget annat).

Därför "bryr sig Gud inte om oss", han går inte och retar sig på om människan nu väljer att vända honom ryggen. Han är ju Gud, alltings upphov, och ingen Homerosgud med mänskliga egenskaper. Gud är för den skull inte likgiltig; om vi erkänner hans ljus inom oss så torde något slags glädje genljuda i det osynliga. "Detta är mitt ideal: att jag ska bli förverkligad genom dig", heter det i "Samtal med Gud". Det påminner för sin del om Simone Weils idé att Gud vill lära känna sig själv genom oss. Han vill se sitt ljus inom oss alla, och vill att vi som bärare av denna ljusgnista erkänner denna.

Om vi genom vår fria vilja erkänner att vi är ljusets barn, om vi väljer att vara en del av Gud ("Samtal med Gud"), ja då är mycket vunnet. Detta kan möjligen sägas vara Guds plan: att vi använder vår fria vilja till att återvända till ljusets källa. Vi gavs fri vilja för att bruka den som vi ville, och skulle vi välja att återvända till fadershuset kan väl fadern inte annat än glädjas åt detta. "Si, den förlorade sonen har återvänt, låtom oss festa"...



3.

Det står mycket i Walsch böcker. I "Samtal med Gud" (s 27) till exempel detta att bönen bör vara ett tackande snarare än ett anhållande om olika saker. Det där är mycket en fråga om perspektiv. Man kan ju, sägs det, inte be Gud om annat än det som finns i hans rike - så om man då ber om ljus, frid, glädje och harmoni, sånt man vet finns där - då kan man ju lika gärna tacka för dessa ting, som man väl måste ha mött någon gång i sitt liv?

"Be till Gud" är ett sätt att uttrycka sig. Det handlar ofta om att tona in på högre sfärer, och handlar inte direkt om att be om saker man vill ha. "Oh Lord won't you buy me a Mercedes Benz"... - Tona in, tacka, be om liv och livskraft; allt är en del av samma företeelse. Där tacksamheten är den dominerande känslan.

Vad står det mer hos Walsch? Han kommunicerar alltså med Gud hävdar han, och allt annat lika har denne Gud intressanta saker att säga. Som denne exposé i pragmatism ur "De nya uppenbarelserna" (2002):

Det finns inga som gör något fel, sett från deras syn på världen. Alltså måste vi förändra vår syn på världen.


Detta kanske kan tolkas: alla vill väl, någonstans där inne. Man måste bara sondera fram vad denna välvilja kan bestå i. Att bara fördöma leder ingen vart. En stalinist må till exempel vara en idag föraktad typ, men han kan förvisso ledas fram mot marxismens ideella kärna, och därifrån till "den unge Marx", kritik av arbetets alienering, visioner av människans brödraskap och så vidare. Då har man förändrat, eller kanske förädlat hans syn på världen, i vad som möjligen avsågs i citatet.

Ur samma bok även detta, en skön pragmatism:

Rätt och fel finns inte. Det finns bara sådant som fungerar och sådant som inte fungerar, med avseende på vad det är du eftersträvar att vara, göra eller ha.


Detta tolkar jag som att även en esoterisker kan behöva lite sunt förnuft. Jag menar, bara för att man är andlig och dann behöver man inte sväva ut i det blå - så detta att se till "vad som fungerar och inte fungerar" kan vara ett lackmusprov på ens credo. Även om man kommunicerar med Gud och lever som en ökenprofet.

Râmakrishna sa också: "Alla gudar är Gud - men dyrka inte tigerguden! Allt vatten är vatten - men drick inte smutsigt vatten!" Detta syns mig vara liknande exempel på andligt sunt förnuft, på pragmatism inom en esoterisk attityd.

Relaterat
Simone Weils credo
Trevelyan
Målning: Jackson Pollock

3 kommentarer:

S o F sa...

Tack!

Anonym sa...

Varsågod - kul att folk läser gamla inlägg.

/svensson

Perra J sa...

Här är en intressant video med Gregg Braden som anknyter till det Walsch säger: Att bönen ska vara ett tackande, dvs att man i sin attityd i bönen ska vara övertygad om att man redan är bönhörd. Själv tror jag detta, absolut!

Sker mirakel här? Eller är alltsammans fejk?

http://www.youtube.com/watch?v=GUbEgg6GklU&feature=player_embedded

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (59) aktufall (21) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)