onsdag 10 september 2008

Promenad på mon


Jag var ute och gick på mon häromdagen, i dalgången mellan Flogsta och Eriksberg. Trots det kulna vädret njöt jag av grönskan, av de yppiga kolonilotterna och de vida utsikterna. Jag roade mig med att bedöma avstånd till olika punkter, som "skogsbrynet", "bron" och "vägslutet". Sånt som en gammal infanterist brukar göra.

Då fick jag se en gulröd skepnad, en skrävlig typ närma sig på stigen. Han var ganska glad och livad.

- Hej! sa han utan att vänta på svar. Du är Svensson va, författare till "Eld och rörelse"?

- Visst, sa jag.

- Kan man få beställa ett ex? Jag har hört så mycket om denna bok. Sexti spänn va?

- Nej, sa jag, nu kostar den nitti.

- Nitti! Vad är det för slag?

- Det är vad den är värd, sa jag. Förr 60, nu 90; slå till idag, imorgon kanske den kostar 500:-...

- Nej vet du vad, sa den skrävlige, då får det vara.

- Det är okej för mig. I'm not begging.

Jag såg honom sakta lunka iväg, ta av på gamla banvallen och streta iväg upp mot Hågahållet. Själv skådade jag i skyn och såg molnen gå, och jag tänkte: "För satan, man ska inte sälja sig för billigt. Man måste sätta ribban högt, prissätta efter kvalitet. "Eld och rörelse" är ett mästerverk, en blivande klassiker; många har läst den, men de vet inte att de läst just detta, en klassiker i vardande. Ingen har nämligen talat om det för dem..."

Tänkte jag. Och gick mot backen mot Eriksberg, trakterande mina lungor med den aromatiska höstluften.

(Not: vill ni beställa boken - till det nya priset - går ni hit. Och vill ni har mer fakta om bokens själva innehåll går ni hit.)

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (171) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (99) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)