söndag 7 september 2008

Svensson predikar III


Min tv har gått sönder. Lika bra det. Varför ska jag låtsas bli road av en massa program som släpar i smutsen allt jag håller heligt? Som skymfar mig och mitt sätt att vara?

Att det finns enstaka bra program hindrar inte att tv är ett skitmedium. Det genomsnittliga program du får in, vare sig på public service eller reklamkanal, är anatema för allt jag står för.

Du kan se dessa helkuliga sitcoms, med unga människor besatta av att ha sex med varandra. Jag är ingen puritan vad gäller sex, ånej, erotiken är en allvarlig sak man inte kan sopa under mattan. Men sexfixeringen i tv går mig på nerverna. Man tar en komedi och sätter en lite stukad Casanova i huvudrollen, en man about town, och visar hur eländig han är, men ändå blir han världens hjälte. Q v "Joey", Charlie Sheen i "Två och en halv män" och kostymsnubben i "How I Met Your Mother".

Det är hyckleriet jag hatar, detta att låtsas kritisera dandy-stilen (se så olycklig han är med sina one-night-stands), men ändå i varje gag, i varje sidekick visa hur löjligt det är att vara bildad och hur ball det är att pöka brudar och göka spånken. Texten i sticomsen är ju sån här, av det enkla skälet att den skrivs av 25-öresdandys som önskade att de vore som Joey och gänget.

Och komedier som skymfar gudstro och allt vad därtill hör, ja de är så många så jag orkar inte tala om 'et. Som sagt: varför ska jag låtsas vara road av program som släpar i smutsen allt jag håller heligt? Ned Flanders är den sanna hjälten, Homer Simpson kan fucka off!

Så har vi den sedvanliga kriminalgåtan, med radarparet man-kvinna som har sexkryddad dialog. Jag har dissat detta tidigare, när jag talade om "Life". (Nå - om tv:n gått sönder så missar jag ju "Life" om säsong 2 kommer i höst. Men det är detsamma, säsong 2 blir ju i regel bara "more of the same".)

Dokumentärer om ockulta fenomen kan vara skoj. Synd bara att dessa alltid är garderade mot kritik från scientismens håll: det saknas bevis... Det finns inga bevis för något kan jag meddela, däremot indicier. Vad vi kallar "sann vetenskap", "normalvetenskap" osv är bara ett paradigm, ett sätt att tala, ett sätt att beskriva världen som vi kommit överens om.

Således saknar jag inte tv.

Och svenska dokumentärer inom vetenskapsfacket är helt körda. Den vetenskap de talar om är egentligen bara teknik, ingenjörskonst och prylfixering. Säkert kommer de att dregla över nya cyklotronen i Schweiz, i DI Weekend nyligen beskriven som "maskinen som ska lösa universums gåta". Fan, jag baxnar; tydligare än så kan vår tids feltänk inte illustreras. Allt ska man ha maskiner till. Att universums natur redan är utluskat på spekulativ väg, av Plotinos och andra mystiker, detta går bortom maskinmuppens horisont.

Vetenskap i form av visdom vet ingen vad det är längre. Allt ska vara "big science" och Apolloprojekt, även inom miljösektorn. Tala om missriktat. Be en bön till Moder Natur istället, detta har större effekt. Detta är intoning på de diskreta, osynliga krafter som styr både dig och mig.

Tv:n har pajat, det var visst ämnet. Vad är det mer jag inte saknar? Jag saknar inte överbetalda flottnollor som glor på mig från andra sidan rutan, i tron att de äger världen. Hjärndöda cyborger som läser texter om elände på nyheterna, överstajlade hysterikor som leder lekprogram där ingen verkar trivas. Plattityderna, utkavlandet av gårdagens sanningar, idisslandet av faustiska feltänk, dessa tv:s stapelvaror saknar jag inte.

When the New Age comes, you won't see it on tv...

(Mer predikan här och här.)

2 kommentarer:

den moderna munken sa...

Det var väl bra att den gick sönder. Vår gick sönder för några år sen. Befrielse. Du kanske skulle gilla TV-serien "Doctor Who"? (man kan ju titta på DVD i datorn, eller ladda ner) Det finns hjärta i den som jag ser den, Doctor Who är pacifist utifrån smärtsamma erfarenheter, nu reser han i tiden och räddar liv :). Man måste vänja sig vid BBC-stuket, att hela universum talar brittisk engelska osv, men när man gjort det, är det en njutning att se "The Doctor" :).

Anonym sa...

Fenomenet "britiisk engelska på tv" är, för sin del, något jag gillar.

När man såg på tv som barn tycker jag det var övervägande amerikansk engelska. Först med kanalexplosionen på 2000-talet har man kunnat se rätt många engelska dokumentärer och sånt på svensk tv.

Och antagligen fler engelska serier också. Har aldrig halkat in på Doctor Who, men tack för tipset...

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (59) aktufall (21) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)