måndag 17 november 2008

Jubileon på Odeon


Det är snart ettårsjubileum för denna blogg, ännu en icke-händelse i den icke-värld som är webben. På lördag, 22 november närmare bestämt; då är det ett år sedan jag steg in i den magiska bloggosfären och slog alla med häpnad med min ordkonst.

Det äldsta blogginlägget finner ni här. Annars kan jag ju, i prästerlig nit, länka till lite andliga etiketter jag har, som denna, denna och varför inte denna. Och denna!

Vad mer? Ska jag inte underhålla er som jag brukar, med poesi och stories och allt annat? Kanske dra den om de två tomaterna? Som skulle gå över vägen? Gammal, javisst - men vad med det engelska originalet då, som bör läsas högt för att poängen ska gå fram:

There were two tomatoes crossing a road. Then one of the tomatoes got run over by a car. Then the other tomatoe said:

- Come on, catch up!


Försök finna poängen; första pris en bandtraktor.

(Disclaimer: någon "bandtraktor" som pris finns inte att tillgå. Bilden visar en Junkers B3.)

5 kommentarer:

conservativeclub sa...

En svensk junker? Det var som attan, men inte heller förvånande.
Dom är redigt vackra dom gamla maskinerna,jag minns fortfarande mina frustrerande sessioner när man försökte limma ihop modellflygplan som liten. Och av någon anledning var det bara de tyska planen som lockade till köp =).Undrar om jag inte har någon gammal Stuka som fortfarande ligger och skräpar...

Jag får även gratulerar lite i förskott!

Svensson sa...

Planet på bilden hette Junkers 86 i sitt hemland. Och beträffande plastmodeller så var nog dessa roliga att hålla på med, men praktiskt taget omöjliga att förvara på något vettigt sätt. Tennsoldater (vad de beträffar) var lite lättare att förvara.

Ettårsjubileet: tackar för grattis. Om högre makter vill så ska jag fortsätta med bloggandet, lägga upp ett och annat tyngre inlägg även framöver. Varvat med småprat som detta; visst kan man undvara dessa korta inlägg, men egentligen är de lika roliga att läsa som de långa texterna (har jag märkt när jag kollar tillbaka på bloggen).

Det ena utesluter inte det andra.

conservativeclub sa...

Tennsoldater! Jag förlorade nog ett par år stående framför spisen tack vare dessa krabater. Och jag undrar om det inte är tack vare dessa mitt intresse av historia och militaria kommer från. Det var nästan så att man fick skrubbsår på nästippen av att alltid dra den i böcker om karoliner och historiska slag, kan även vara orsak till att jag behöver glasögon också, nu när jag tänker på det =)

Mårten sa...

Innan Ju 86 började tjänstgöra i flygvapnet så byggdes det faktiskt Junker-plan här, via bulvaner och luddigheter så kom man att licenttillverka Junkers under 20 och 30 talet i Limhamn.

Å grattis til ettårs jubilléet med :)

Svensson sa...

Tack Mårten.

Även Hägglunds i mitt Övik (jag bodde där i min gröna ungdom) licenstillverkade tyska plan.

Man gjorde vanligtvis bussar och vagnskorgar till tåg, men i och med flygplanstillverkningen skärptes den tekniska standarden ett par grader. En höjning man sedan hade nytta av rent allmänt, samt kanske speciellt när man började göra fordon för försvaret (bandvagn 202, ikv 91 osv).

Plantypen Hägglunds licenstillverkade var Bücker Bestmann, enmotorigt och lågvingat.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (57) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (138) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)