måndag 3 november 2008

Kontext: en rapport




Härmed något om sf-festivalen Kontext 2008.




Vi ser här några bilder tagna av Hans Persson, känd från "Du är vad du läser". De är tagna på en festival för fantastik som nyss hölls här i Uppsala. Den hette Kontext.

På översta bilden ser vi två författare (plus Jesper Svedberg) om vilka mer nedan, på mellersta bilden ser vi kongresspalatset, och på den nedersta skymtar jag; detta var under en seans för döda sf-människor, som exempelvis Dénis Lindbohm och Kjell Borgström. Det var en riktig programpunkt med föredrag av min vän Sheriffen, men den hölls i en kammare belyst av stearinljus. Det var ju på Alla helgons dag, dagen då man ska minnas sina döda.

Conen hölls fredag-söndag. Vad gäller söndagen så kom jag till conen lagom till den panel jag skulle delta i, "Tips om copyrightfria författare". En viss Lovecraft ges ut rätt mycket nu eftersom han dog för över 70 år sedan och är royaltyfri, och då kunde man ju tänka sig fler författare som är det och som vore värda att ge ut. Vilka i så fall?

Detta utredde jag och Martin Andersson i en panel, i hörsalen på bottenvåningen med sin fina akustik och förmiddagssol genom höga fönster. Jag hade aldrig träffat Martin IRL förr, men vi kom bra överens och docerade om olika gamla fantastikförfattare under nämnda kriterium. Själv lobbade jag för David Lindsay, George MacDonald och Bulwer-Lytton. Den förste var en glömd mystiker, inspirationskälla genom sin "A Voyage To Arcturus" för Lewis' Perelandrasvit, men han dog förvisso 1945 så han är inte copyrightfri än. MacDonald å sin sida var en kristen ockultist som (fick jag veta av publiken) redan är återutgiven med romanen "Lilith" på Alasdor Press -- men så mycket bättre då, då tänker ju fler som jag. Sagda roman verkar lovande med inslag som en spegel, en parallellvärld, en korpman och mycket annat. Fantasy med andlig dimension.

Sedan lobbade jag för 1800-talsmannen Bulwer-Lytton med romanen "The Coming Race", om underjordingar som tar över världen, en av de första sf-romanerna (från 1871). Han myntade även begreppet "the pen is mightier than the sword". Och det var han som började en berättelse med "It was a dark and stormy night; the rain came down in torrents" osv i tre rader till...

Egentligen är det väl Bulwer-Lyttons "Rienzi" som intresserar mig mest, men den var ju bara en historisk roman, ej sf. Men bra. Den handlar om denne "den siste folktribunen" som tog över Rom en gång på 1500-talet och styrde med järnhand. Hans slut blev tragiskt, förtärd av lågorna i ett palats med sin syster, ett mini-götterdämmerung som gjort för en opera. En viss Richard Wagner skrev också ett musikdrama om det hela, hans första opera "Rienzi". Den har till exempel en väldigt ödesmättad trumpetsignal i början.

- - -

Conen fortsatte med umgänge i baren, med säljande av "Eld och rörelse" och annat dylikt. Sedan skulle jag vara med på ännu en programpunkt, om författandets sine qua non med Karolina Bjällerstedt Mickos ("Till Esperani") och Erik Granström ("Svavelvinter"). "Varför skriver man egentligen?" var temat. Moderator var Hans Persson. Vi i panelen var rörande eniga om att man skriver för att det är ett kall, det är något inom en som pockar på att skapas, medan detta att skriva mallat för marknaden går bort. Till den änden kunde jag bland annat citera Spinrad: "The worst day of your life isn't when you decide to sell out; it's when you decide to sell out and nobody wants to buy..."

Konstverkets enda syfte är att det går att göra sa jag också, hämtat ur Castaneda som jag håller på att läsa. In alles blev det en schwungfull panel med smarta inlägg från mina panelkolleger, ärligt och dannt men också med humor och självironi. Granström var för övrigt ett bra hedersgästval (man måste vara socially attractive för detta, det räcker inte att vara fantastikförfattare), och Bjällerstedt Mickos var gentil att byta sin trilogi mot min novellsamling efteråt. Man bugar.

- - -

In alles var conen lyckad: den hade bar och antikvariatsrum, programmet flöt bra och deltagarna var a good crowd, en mix av unga och gamla, män och kvinnor, catahyaner och fandomfolk, svenskar och andra. Drygt 100 pers hade letat sig dit. Det låter kanske inte så mycket men det gav ändå det hela kritisk massa. Med 50 pers hade det verkat litet; nu var det flow, networking och oväntade möten som präglade eventet.

Den engelske hedersgästen Jon Courtenay Grimwood talade jag aldrig med, men denne "alternativa framtidare" i sin svarta skinnpaj och en überbrittisk accent var åtminstone där. Något hedersgästtal ville han inte hålla. Nähä.

Detta var min första sf-kongress på 13 år, så det var många pipel man återknöt bekantskapen med. Litegrann som en familjefest -- men även nya personer fick man träffa, sådana man tidigare bara mött på webben: Hans Persson, Maria Nygård, Martin Andersson, folk från diskussionsforumet "fandom.se" osv. Till gamla vapendragare hörde bland annat Ahrvid Engholm, Tony Eriksson, Lars-Olov Strandberg, Anders Holmström, Ylva Spångberg och Anders "Sheriffen" Bellis, legendarer alla.

Det har hållits höstliga coner i Uppsala förr. 1985, 1988 och 1991, närmare bestämt. Detta var ännu en i raden. Jag var lite delarrangör i de där gamla eventen (jag lagade till exempel kongressbankett 1991). Framhållas bör även att en viss Johan Anglemark var en eldsjäl både då och denna gång. Han är uppsalaconernas sine qua non helt enkelt.

Som sagt, detta var ännu en con i raden, ännu ett nämnvärt minne från Uppsalas conhistoria. Ett ljus i mörkret indeed, som jag antydde före evenemanget.




Relaterat
Info: Eld och rörelse
Inför Kontext

7 kommentarer:

Andreas Davour sa...

Trevlig conrep!

Det kommer väl flera hoppas jag.

Onekligen verkar det ha varit trevligt och gemytligt. Att man ska sitta så långt bort från "allt som händer". Håhåjaja.

Man får nöja sig med kongress i Montréal...

Svensson sa...

It is what you make, you gotta work the room...

För övrigt hade jag kul utan sprit. Kan jag tillägga.

Johan A sa...

Jag har hört att det ska vara möjligt. Djärvt och uppoffrande av dig att testa det i praktiken.

Kul att alla verkar ha haft en riktigt bra kongress. (Men det var ingen Upsalacon 1991. Du tänker på 1990, Verldenskongressen -90 i Jontes stuga.)

Fredrik F. G. Granlund sa...

Mycket trevligt att läsa om det con som jag så gärna ville men på grund av ekonomiska och sociala skäl inte kunde medverka på.

Riktigt intressant läsning .Har även diskuterat detta med Martin Andersson. Men jag blir lite nyfiken på vad du och Martin i samband med åhörare kom fram till: vilka copyright-fria författare är egentligen värda att lyftas fram? Tacksam för ett svar - rörande vad ni kom överens om (om ni kunde samsas).

Det förvånar mig för övrigt att du missat George MacDonalds Lilith. Alastor Press är ett riktigt intressant förlag med tanke på publiceringen.

Anonym sa...

FG: Jag och Martin hade varsin lista som vi lobbade för, någon diskussion oss emellan förekom egentligen inte. Så vilka författare Martin talade om får du fråga honom om.

Vi träffades IRL strax när panelen skulle börja. Men det gick ju bra ändå, tycker jag.

/svensson

Svensson sa...

Btw FG, så trodde jag nästan att du skulle komma.

Nåväl, det blir ju fler coner, närmast Alcocon i Götet i april. Jag kommer antagligen inte dit, men kanske till Imagicon i Stockholm i oktober .

F. G. Granlund sa...

Jag ville komma, tro mig! Dock är mina pengar slut och jag har kvinna och en son som förnärvarande är knappt fyra månader gammal - varför jag inte kan sticka iväg hur som helst. Däremot hoppas jag träffa dig och övriga bekanta i framtiden på någon con, för, precis som du skriver, så kommer chansen åter...

mvh, F. G.

Etiketter

A-Z (5) abb (4) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (234) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (286) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (31) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (60) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (52) poesy (47) politikka (170) pr (44) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (97) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)