onsdag 31 december 2008

Djungel


Sedan jag som liten såg Disneys "Djungelboken" har jag alltid drömt om djungeln, denna frodiga trollskog. Så vad passar då bättre än att drömma och dikta en liten skiss om detta djungelliv, hur man framlever ett helt liv i dess sköte, kanske något i stil med: "Jag lever i djungeln, urskogen, närs av den, skyddas av den som av en moder. Jag får frukter från träden, vatten från källorna och går lugn över nejden. Jag förförs av träden, grönskan och ljuden och går till sängs vid foten av ett träd; lövridåer skyddar mig, fåglars rop och djurens skrik blir min famn, min kudde för goda drömmar."

Det låter ju OK asså så jag fortsätter, utan citationstecken:

Jag går genom djungeln, pratar med djuren, blommorna, svingar mig från lian till lian, landar i en trädkoja och möter Jane. Tillsammans går vi ut på balkongen, sätter oss och talar om utflykter vi ska göra:

- till de ljudande stenarna i Wei-hai-wei
- till De fyra vattenfallen vid Gröna floden
- till Dongalas ruinstad

Jag tar mig upp på ett berg, skaffar mig överblick över alltsammans: skogen, djungeln, världen, allt. Jag går upp till djungel-Balder på hans Bredablick, ser solen i vitögat, ser all världens härlighet utbredd under mig, gröngyllene nejder. Jag övergår till sång, stämmer upp i ett sakralt: Silver and gold... silver and gold...!

Jag går genom skogen som en soft ninja, en skugga bland skuggor. En sån som kontrollerar sin tanke, som inte projicerar någon aura: "Han gliiider fram, med djungeltelegram"...

Gåtfull tillvaro i lummiga djungler, avslutat genom följande lista:

- Nu ser jag djungelberget i fjärran...
- Nu ser jag djungelbonden nere i byn, han har bylingen med sig...
- Nu ser jag djungelmylingen nere i byn, han har bonden med sig...

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (4) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (234) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (286) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (31) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (60) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (52) poesy (47) politikka (170) pr (44) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (97) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)