söndag 7 december 2008

E. A. Rowe


Man säger inte "dansös" längre, man säger "dansare".

Det har blivit könsneutralt om man säger.

Fler femininformer som nästan helt försvunnit:

. författarinna

. skådespelerska

. väninna

Få kvinnor niger idag - utom hon som vann Fashion House, den där dokusåpan för ett femtal år sedan. Lea Herzberg, hette hon inte det?

Idag är det söndag.

Men det där statsrådet Ulla Isaksson, Sveriges första kvinnliga, hon neg inte för kungen. Skandal då, progessivt idag, ja helt normalt.

Kvinnor i byxor, kvinnor i trenchcoat (Katherine Hepburn) - snyggt på rätt donna. Men kjol och klänning kan också vara snyggt.

"What not to wear"? Nej jag ska inte gå ner mig i smakråd.

Jag hittade en tavla häromdagen, en reproduktion, "The Yew Walk" av Ernest Arthur Rowe. Ramade in den och bytte ut den mot omslaget till "Sad Wings" av Priest, ni vet Luciferbilden. Jag hade den som tavla i hallen men gillade den riktigt aldrig, det var något som bar mig emot med den, jag vet inte vad. Nu är jag i alla fall kulturell och dann med engelsk trädgårdsbild, en i samma genre av samme konstnär ses ovan. Akvarell: "The Bowling Green".

Julen närmar sig. Man börjar vänja sig vid de felpekande julstjärnorna, de där pentagrammen med spetsen neråt, en gammal stötesten för mig. Nåväl, snyggt med sjuarmade ljusstakar och sju- och niouddiga stjärnor, "Holy night silent night"... Inte så att jag ska fira så mycket jul, inga resor eller bortbjudningar, nej jag är för lat. Men i alla fall, för att fira allt vi firar denna tid på året, stillheten och friden och ljusets återkomst och the Night of the Nativity, litegrann i förväg: GOD JUL!

(Apropå tavlan: "yew/yew tree" är idegran.)

5 kommentarer:

enp sa...

Hon hetter Bea Szenfeld. Men du var nära. Följde du också den serien? Trodde jag var den enda..

Anonym sa...

En undanskymd pärla denna serie, gick under ett årsskifte i väntan på bättre tider.

Men jag har gouterat fler modeserier, se bl a etiketten "A-Z" här på bloggen.

Och tack för rättelsen: "le nom propre" är vad man vill ha!

/svensson

Mårten sa...

men det heter fortfarande sjuksköterska oavsett genus, konstigt nog.

den moderna munken sa...

På nittiotalet försökte en del män sig på att kalla sig sjuskötare, jag vet inte hur det ser ut idag. Men jag tycker att det kan gärna heta sjuksköterska oavsett om det gäller en man eller en kvinna. Syster Christer, det är charmigt tycker jag.

Svensson sa...

Det ska visst heta "sjuksköterska" även för män.

En lustig språkgrej som nu bör bevaras tycker jag, det har blivit hävd om man säger.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (57) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (138) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)