torsdag 11 december 2008

Typer: Pajas


Det var ett tag sedan jag hade en typ på bloggen, ett nummer i mitt typgalleri. Så här är ett nytt: ett om en fetrolig satan, halleluja kul. En pajas.

---

"Jag läser en packe gamla serietidningar. Det är roligt, jag skrattar. Sedan ska jag se en sitcom på TV; det är roligt. Det är bara uppåt ska ni veta, hela dagen, året om.

Jag är gift med min fru. Vi ska bara ha det trevligt, lilla vännen, säger jag: "åka karusell och äta karamell och fröjdas hela dagen uti Nora"...

Inte för att det är muntert jämt. Förra veckan dog min far. Jag åkte till begravningen, jag log. Inte så att jag gillade att han dött, men man måste ju hålla skenet uppe, ta saker som de kommer. Sedan blev det kaffe i församlingshemmet: jag skrattade och log. Kåserade om den döde.

Men det gör man ju, det hör till: sorg i kapellet, glädje efteråt.

Nu ska jag återgå till min vardag, skriva verser om småmöss och sånt, dra könsvitsar medan världen förgås...

Jag är en pajas och stolt över det! Jag flyter ovanpå, läser Frans G. Bengtsson och ser på Simpsons. Att denna serie är lögnaktig och kluven fattar jag inte; jag bara skrattar när jag ser Homer klia sig i röven och stå där. Jag ser förbi de politiskt korrekta avsnitten, jag förmår inte se den illa dolda ångesten när till exempel Bart blir tagen för snatteri. Det är samma ångest som ”Kalla Anka på gokartbanan”, men det är jag blind för.

Och när Nelson Muntz i natten sjunger ut sin saknad efter sin pappa, då flinar jag; jag ser inte tragedin lika lite som seriens skapare. Och när Bengtsson försöker skoja till det kring när han missade första året i skolan, eftersom han mor tog fel på inskrivningsdatumet, då skrattar jag. Även om Bang försökt säga mig att denna episod egentligen är ångestmättad.

Jag är ett kåserande Aniarabarn, en tvärsnittsförlamad borgarbracka.

Jag har aldrig gråtit. Jag är som Aura som ser Dale gråta inför sin avrättning:

- Look, water is leaking out of their eyes!

It's what they call tears. It's a sign of their weakness.

Svarar kejsar Ming i Max von Sydows gestalt."

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (60) aktufall (20) alga (3) Andersson (2) Antropolis (20) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (61) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (98) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)