lördag 17 januari 2009

Honung i vin


Visst är vår domkyrka mäktig. Men Helsingforsdomen är inte så dum den heller, se bild.

Jag menar, visst kan man snacka om Uppsalas som "störst i Norden" med sina 119 meter höga torn och så vidare; Helsingfors' är bara 62 meter hög. Men den är pampig ändå, den dominerar verkligen sin omgivning. Så de kompletterar varandra; den ena en röd gotisk hymn, den andra en klassisk dröm i vit marmor, en nordisk Sacré Coeur.

Jag övergår härmed från tal till sång och återger en dikt av min penna, en dikt som inget har med templen att göra. Jag tycker bara den är ball och så, inte helt allvarligt menad. Vad gäller raden om Pan som "inte är hin" så menas det att han inte ska ses som Satan, utan kort och gott som en sprudlande naturgudom, en som får allt (grek pán) att blomstra och gro.

Och sista radens "encre de Chine" är tusch ifall ni undrar.

Så plats nu för rubrikens "Honung i vin":

Jag odlar min trädgård i stugan min, bringar druvor och rosor
och honung i vin.

Min bägare höjs mot solens strålar, och drycken den lyser
som röd rubin.

Änglar och devas, alver och tomtar, alla må komma till partyt ikväll:
"Vi ska supa som svin!"

Jag ska dejta min flicka, och vi ska dricka; tunnor med dryckjom
blir kvällens bensin.

Dansa på borden, dansa, bekransa; se Pan kommer också,
det är inte Hin.

Gryningen nalkas med disiga solstänk, alla är nöjda:
den festen var fin!

En färdknäpp, här har du, ta två, ta tre, och så fortsätter festen
i grön krinolin.

Ja vi festade riktigt i dagarna tre, men så slutade allt och
nog led man väl pin.

Det var bakfyllans vånda, men så gick den över, och nu skriver jag ner allt
med "encre de Chine".

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)