fredag 2 januari 2009

Solhymn


Julen har bjudit på en del sevärda filmer. På tv. Jojomen: som "Grease" (ball, bra casting), "Gustaf" (katten Garfield med Bill Murrays röst, kul) och "Singing In The Rain", underbart artificiell musikal.

Vad mer? Jag har inget annat att säga än att jag igår låg och skulle sova, spännande, och som jag låg där började jag tota ihop en dikt. Det tog sig väl så där, och när jag vaknade i natt för sedvanlig utgång med tidningar fick jag ihop några rader till. Och nu på förmiddagen är poemet klart.

Här kommer det. Det blir en solhymn, passande i denna midvintertid.

Solen skiner i mörkret,
i dödens natt,
i rymdens mörker,
blir en port till en annan värld,
till den sanna fjärde dimensionen.

"Barn och stjärnor
föds i mörkret" -
så sjunger min syster.

Solen lyser i mörkret,
far genom rymden och når jorden,
lyser vägen för mig
där jag åker och handlar:
- solmogna tomater
- bröd av solax
- glada gula bananer

Lux in tenebris lucet
et tenebrae non eam comprehenderunt -
ljuset skiner i mörkret
och mörkret rår inte på det.

Solen steker i dödens rymd,
i 800 kanske tusen kanske TUSEN MILJONER GRADER,
fusionerar och har sig,
sänder ut sin hetta och far genom rymden -
och silas i luften, skiktas av skikten,
skiner genom grenen på en björk
där jag går hem från affärn.

2 kommentarer:

S sa...

Hehe, en syftning till ebba gröns gamla 800 grader eller en ren tillfällighet?
Känner igen det där med att tankarna dyker upp precis innan förväntat insomnande och sen är det kört ytterligare några timmar.

Gott nytt på dej.

Anonym sa...

Jovisst va det Ebba. Där ser man, förklarande noter kan behövas.

Gott nytt tack!

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (235) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (31) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (170) pr (45) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (98) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)