lördag 14 februari 2009

S:t Valentins dag och annat


Det är Alla hjärtans dag idag. Därför tänkte jag citera från ett av mina gamla blogginlägg (december 2008), om hur det brukade gå till på en skola på Östermalm:

Sedan några år firade man S:t Valentine's Day /på denna skola/, men det visade sig snabbt att det hela blev orättvist: omsvärmade elever fick massor av blommor, vissa fick inga alls. Detta bekymrade rektorn, så nästa valentinsdag tullade hon på kassan för oförutsedda utgifter, drog åstad och kunde glädja varje elev med en blomma, hjärtligen skänkt av storebror Skolan...

Alltså: totalt missriktat. En valentinblomma fådd från skolan är ju ett skämt i sig, men det fattade inte dumfjollan till rektor. Sancta simplicitas.


Kul story ur verkligheten. Har jag mer sånt? Eller ska jag bara tala om min egen verklighet?

Det är snabbt gjort: jag delar ut tidningar som vanligt. En nyhet är att jag har fått distriktet utvidgat och det har gett en liten men naggande god löneökning. Det gör stor marginalnytta som det heter, ger hög utväxling som Carl-Henric Swanberg skulle ha sagt.

Utvidgningen består av fem (snart sex) höghus vid Luthagesesplanaden, intill Flogstamasten. Studenthus, typ ettor med kokvrå.

Mer som är? Jag läser Mormons Bok dessa dar, köpt på Sirius loppmarknad. Den är ungefär som Bibeln fast mer lättläst; den har sitt mytiska anslag med judar som flyr Jerusalem före stadens fall på 500-talet f Kr, och sedan bygger man en båt och seglar till Det förlovade landet som alltså är Amerika.

Längre har jag inte hunnit i handlingen (Nephis andra bok) men den har sina goda enskildheter, sina visioner och myter, sina konkretioner och gestalter jämte all predikan. Jag är inne på sagor, myter och legender dessa dagar, och denna bok passar in i det mönstret - allt annat lika.

Nåväl, före denna läste jag Bibeln ett tag, läste omväxlande böcker i GT och NT. Det kanske var en bra psykofysisk bas för Mormons Bok, man blev så att säga inkörd på tvåspalt och tajt narrativ.

(Bild Claude Lorrain)

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)