tisdag 10 mars 2009

Bröllop i faggorna


I juni förra året glunkades det om bröllop i faggorna, det kanske skulle ske då, mellan Daniel och Viktoria.

Nu skriver vi våren 2009 och nu är det bekräftat, nu har han gått 'sta och frågat om hennes hand. Det blir bröllop.

Jag skrev i juni 2008 om dessa planer, spekulerade om arvsföljd och annat, och det kan kanske vara intressant att ta del av igen. Jag bryter in i artikeln på den avgörande punkten och citerar mig själv:

"Jag ser det hela genealogiskt och fokuserar på frågan: om Daniel Westling blir prinsgemål och de får barn, kommer den nya kungaätten att heta Westling då?

Logiskt sett ja. Men antagligen kommer barnen att heta Bernadotte, det blir enklast så. Mer prestige.

Jag tänker på när ätten Marlborough dog ut på svärdssidan i England, i mitten på 1700-talet. Då räknade man ändå kvar ätten så att säga, barnen till den nya linjen fick även de heta Marlborough; de fick moderns efternamn, trots att det ska vara patrilineärt (både i adel och övrigt, för så är seden i vår patriarkala kultur). Man gjorde denna rockad, tog till detta trick, eftersom det vore en fläck på den engelska äran att låta ätten Marlborough dö ut, ättlingarna till segraren vid Blenheim 1707. (Winston Churchill räknade sig som avkomma till denne store John Churchill, earl av Marlborough; WC var inte ättens huvudman, inte först i turordning, men bra nära.)

Huset Romanov dog också ut på svärdssidan på 1700-talet, men namnet behölls trots att det var genealogiskt fel. Samma orsak där som i England: Romanov var ett prestigefyllt namn. Ryska tsarhuset skulle heta Romanov, basta. Egentligen borde det från 1700-talets mitt, sedan svärdssidan slocknat, ha hetat Holstein-Gottorp, eftersom Katarina den storas man var av detta hus. Men Romanov blev det alltså, och förblev till 1917.

Att sedan vårt bernadottska kungahus inte dött ut på svärdssidan, utan fått agnatisk tronföljd på grund av riksdagsbeslut, är en annan sak.

För övrigt har vi ju inget riktigt kungadöme i det här landet. Kungen är sedan Gustav V inte krönt. Det finns inget annat kungadöme i världen där kungen inte är krönt, eller genomgått motsvarande konsakrering. Läs mer om detta i ett tidigare inlägg här."

Så skrev jag alltså förra året. Och jag skrev än mer i frågan, kolla här:

"Sverige är ett bra land, ett kulturellt och andligt sett skönt plejs att bo i. Statligt sett må det vara ett operettkungadöme, en bananrepublik, och i så måtto är de rynkade pannor som visas apropå Westling-Viktoria-förbindelsen lite löjeväckande. Det är ju inte stormaktstidens Sverige vi talar om. Kanske är Daniel inte så perfekt som prinsgemål, men än sen. Han växer nog in i rollen - och Mette-Marit har ju klarat sig bra i Norge, eller?

Att gifta sig under sitt stånd är inte så farligt. Det är inte direkt ett förfallssymptom, även om vi är ett operettkungadöme på fallrepet. Värre vore om det rådde ultrarojalism, med allt vad det innebar av renhetstabun och dragning åt incest som i utlevade egyptiska dynastier."

Så långt min 2008-artikel i ämnet. Och jag säger samma sak som jag avslutade med då; ett hovbröllop blir lite lagom skoj, det är helt okej för mig asså.

(Bilden visar den ena av kyrkorna vid torget i Cuzco, Peru. Jag har en bild av samma kyrka ovanför denna min skrivplats, därför har jag med denna bild. Ifall ni undrar.)

2 kommentarer:

Telluselle sa...

"But what is it in a name?" som Shakespeare skriver i Romeo och Julia. Är inte Kärleken ändå det viktigaste :) och således en bra reklam för Sverige...

Anonym sa...

Visst bygger ett bröllop på kärlek, det förutsatte jag. Men ett prinsessbröllop som detta får symbolisk betydelse utöver kärlek; det var dessa saker jag diskuterade.

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (59) aktufall (21) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)