lördag 28 mars 2009

Mars 2009


Tallarna grönskar.

Det är mars, 29 mars idag, dagen då man inför sommartid. Av okänd anledning. Det är helt enkelt en grej man fått för sig att ha, MYNDIGHETERNA, STATEN, EU har bestämt det så och det kan jag inte hindra, jag är bara en LITEN MÄNNISKA jag, representant för SMÅFOLKET så att, så att...

Det blir mörkare på morgnarna med sommartid. Nåväl, när jag avslutat min tidningsrunda torde himlen ljusna även med sommartid.

Snön smälter, min själ det gör den, våren är här. Annars vad gäller snö och snöskottning så finns det i min bok tre skolor, tre sätt att närma sig uppgiften. Och de är --- 1, schweizisk snöskottning, gnugga asfalten ren med piasavakvast --- 2, samisk snöskottning, inte skotta alls, bara trampa ner snön --- 3, svensk snöskottning, skotta lite slarvigt så att lite strösnö flyter runt som en sås efteråt...

Det är såklart min tidningsutdelning som gett mig idén till det här. Man ser alla typer av snöskottning, svensk och samisk och schweizisk i salig blandning. Är det inte fyndigt så säg, från klinisk till halvokej till ingen skottning alls...! Är jag inte en skarp samtidsiakttagare så säg...!

Mer som är? Eurovision? Malena Ernmans bidrag var i alla fall ANNORLUNDA, det ska hon ha credit för. Om det slår i den sydösteuropeiska blockröstningens dagar återstår att se - men något nytt måste till i vårt schlagerland, vi kan inte förlita oss på habil Abba-Perrelli-Lasse Holm-Thomas Gson-trall längre. Udda låtar, lite konstiga låtar, en gimmick på scen, något som står ut: det är lärdomen från senare års segrar.

Vi måste i alla fall komma bland de tio bästa, senare års 18:e-platser och därikring måste bort.

Snö och schlager. Vad mer? Världsläge? Nej Gud sig förbarme, den som är pessimist får alltid rätt.

TV? Jag går och lägger mig så tidigt så det finns inte mycket att se. Men ikväll är det Disneydags med Nalle Puh, det kan vara okej; Michael Moorcock kallade ju Tolkien-C. S. Lewis-köret för "episk Nalle Puh" så why not, det finns lite myskvaliteter i allt det där. Honing, jag vill ha honing! Att bo i trädhus, runda hus i ihåliga ekar, trädkojor; det är fint. Fabeldjur, djupa ämnen mitt i all idyllen: det tilltalar sagomannen i mig.

Jag har också följt serien "Andra världskrigets avgörande uppdrag", om engelska kommandoräder. "Great Raids Of WWII" hette serien i original vilket är mer rättvisande; den svenska titeln låter ana att kriget vanns med dylika nålsticksoperationer men så var det ju inte, det vanns med SUPREME FIREPOWER och LOTSA BOOTS ON THE GROUND. Tro inte något annat.

Men kommandoräder kan vara intressanta att följa ändå, det är ett narrativ som passar för TV, ja för böcker, ja för romaner: här är ENHETEN som ska utföra UPPDRAGET. Så följ med till Vardsöy, S:t Nazaire, Dieppe...

Jag ser även på TV-GUDSTJÄNST dessa dagar. Bra musik, bra predikningar ibland också. Jag går och nynnar "Sjung: 'Ära ske Gud'" på grund av detta, svensk version av "No Woman No Cry" de visade härförleden. Funkar!

Relaterat
Info om romanen "Antropolis"
Heroism
Svensson är riksintresse
Amerikansk sf
Doriel (novell)
(Dante Gabriel Rossetti, "Lady Lilith")

4 kommentarer:

Farbror Sid sa...

Reprint är okej... särskilt om idétorka råder. Nu verkar bloggsfären känna av vårtrötthet, det är lite lojt och avvaktande tycker jag. Kanske också inspiration som saknas.

Mårten sa...

Sommartiden är ingen EU-historia , den är äldre än så, infördes på västfronten 1916.

Fredrik F. G. Granlund sa...

jäklar vilket underhållande inlägg. Fortsätt i den här stilen.

Mvh, F. G.

Anonym sa...

Mårten: visst vet jag att sommartid infördes under FVK för att industriarbetare skulle ha lättare att komma till jobbet på hösten - DAYLIGHT SAVING TIME - men idag torde regelverket kontrolleras av EU, detta vore vägen att gå om man ville avskaffa det - och det anser jag inte går, det är fastgjutet i systemet så att säga.

"Sommartid ska vi ha, det har vi alltid haft"... lär väl visan vara på den fronten.

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)