fredag 6 mars 2009

Mina böcker


Jag har gett ut tre böcker.

Först var det "Den musiske matlagaren" (2007), en kokbok med undertiteln "en bok om konsten att sjunga och laga mat". Den kallades "personlig", "vitter" och "högst njutbar" vad gäller stilen, av en viss J. Anglemark i "12-timmarsfanzinet" nr 2. Jag har sålt många ex och de läsare som hört av sig har varit positiva.

Samma år gav jag ut "Eld och rörelse", en novellsamling med en titelberättelse som det slår gnistor om. Den påminner om Ernst Jüngers "Sturm" (enligt Göran Lundstedt) och den är en blivande klassiker (ansåg Fredrik F. G. Granlund), och vad gäller de övriga novellerna har mer än en läsare uppskattat "Riddaren, djävulen och döden", "Ett svenskt Roswell" och "Mordet på Olof Palme betraktat som recension av fiktiv kriminalroman". Boken har även köpts in av biblioteken men ännu finns det ex kvar i lager, se etikett.

Dessa två böcker har jag gett ut - och nu, 2009, ger jag ut min tredje bok, romanen "Antropolis". Den handlar om en stad i framtiden där vetenskap och esoterism strider om herraväldet och där hjälten Jenro Klao försöker medla, en stad som "är överallt och ingenstans, alla städer och ingen". Titeln ger ekon av "Metropolis" och "Heliopolis", och man kan även ställa boken jämte sådana verk som "Tider skola komma", "Vi" och "Aniara".

Nu har också den första riktiga recensionen kommit. Det är sf-bloggen Drömmarnas berg som tagit sig an verket; de var inte likgiltiga inför boken kan jag säga, nej ris och ros delas ut till höger och vänster!

3 kommentarer:

perraj sa...

Gokväll,
Läste recensionen. Jag var inte helt fel ute i det jag skrev!
Han missar de kulinariska bitarna dock! Antropolis är ju även en förnämlig liten kokbok :-)

Häftigt att han har samma utseende som jag på sin blogg (jag trodde först du hade länkat till min..)

perraj sa...

Ursäkta, jag såg sedan att han nämner det, lite kort sådär...

Svensson sa...

Just det... och fortsätter recensioner att trilla in i den här takten får jag väl höja priset på boken snart...

Ökat intresse = högre pris. Som när Ernst Billgren hade varit omskriven och sedan sa till sig själv: "Jag får nog dra ner på galleriet och skriva upp priserna lite, lägga till en nolla här och där!"

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (57) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (138) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)