tisdag 28 april 2009

Drömsång


'Cos she, she grows on every appletree...

Jag vaknade häromdagen med denna sång på läpparna. Det var en drömsång, en sång ur drömmen; något man mysteriöst komponerat medan man drömde.

Både text och melodi alltså, karaktär ungefär som en music-hall-melodi, en crowd-pleaser med rungande allsång i refrängen. Innebörden står helt klar för mig; hon är Livets Eva, hon är ljus och fågelsång, hon lever kort sagt: "she grows on every appletree", växer både här och där i denna grönskans tid.

Så jag nynnar på denna melodi idag, har byggt ut den med fler harmonier, lite "Down by the Riverside"-stuk om man säger. Och texten kan sedan skifta från fall till fall, så gör jag alltid när jag sjunger: jag komponerar ny text alltefter tycke och smak och läggning.

(Dante Gabriel Rossetti, "Beata Beatrix")

Inga kommentarer: