måndag 4 maj 2009

Frågeformulär


- Fullständigt namn?

- Per Hugo Lennart Svensson.

- Född?

- 17 december 1965.

- Politisk tillhörighet?

- Idag är jag väl "andlig miljöpartist" (om det nu fanns ett andligt, esoteriskt miljöparti). Annars röstade jag blått 1988, men annars har jag aldrig röstat - utom "ja till EU" och "jag till EMU" då det begav sig.

- Yrke?

- Tidningsbud.

- Men det är ju ett nattjobb, utförs på morgonnatten, så vad gör du annars?

- Skriver, se länkar till mina noveller etc överst till höger på sidan.

- Fullgjord värnplikt?

- Ja.

- På nattduksbordet just nu?

- "Jahre der Okkupation" av Ernst Jünger.

- Senast lästa bok?

- "Talleyrand" av Duff Cooper, snitsig biografi över smart diplomat. Rekommenderas. Det är andra gången jag läser den.

- Språk du studerat?

- Tyska, franska, hindi, sanskrit. Och engelska. Och grekiska och en gnutta latin.

- Linje på gymnasiet?

- Samhällsvetenskaplig linje.

- Betyg?

- Femmor i allt utom fyra i matte och trea i gymnastik (det sista pga att jag inte badade pga klorallergi, annars var jag väl hyfsat välkonditionerad då som nu, "gillar att springa").

- Akademisk examen?

- Fil kand i sanskritik.

- Länder du besökt?

- Som barn var jag i Italien och Finland. På egen hand har jag besökt Danmark, Tyskland och Ryssland, det sista 1987 när man måste säga Sovjet, inte "Ryssland" (även om det geografiskt sett var Ryssland jag besökte).

- Böcker du gett ut?

- Den senaste var romanen "Antropolis", annars har jag gett ut en novellsamling och en kokbok också.

- Senaste containerfynd?

- Om du menar böcker så var det "Fem villospår" av Dorothy Sayers. Om du menar möbler så var det en bokhylla i gyllengult trä med bakstycke och allt, bättre än en viss lagerhylla som jag ska ställa undan.

- Detta frågande kunde fortgå länge, men jag tror vi nöjer oss här. Sista frågan får bli: vem har målat tavlan som illustrerar inlägget?

- Ulf Wahlberg.

3 kommentarer:

F. G. Granlund sa...

vem ställde dessa frågor?

F. G. Granlund sa...

Glömde nämna följande: intressant!

Svensson sa...

Jag ställde frågorna själv. Så kallad "autointervju", ej att förblanda med "autoerotik"...

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)