söndag 10 maj 2009

Hörnstenar


Här där jag sitter vid min dator ser jag förnöjt ut över en viss bokhylla: en hörnsten är på plats, en länge saknad dyrgrip. Det är "Sagan om ringen" i svenska utgåvan från 1978, hårdpärm med Edelfeldts omslag och Ohlmarks översättning.

Långt om länge har jag införskaffat dessa böcker som jag läste så ivrigt när jag var gymnasist, ja det var religion att följa dessa alver och hober bland våtvångar, klyftedalar och lödigt guld, masverk och fruktbar mylla, Dôl Gundur och Väderklint och Tookar och Fornbockar! Tobold af Hornenstöt!

Ja så kul det var. Och så roligt att äga. Och möjligen att läsa, men det är inte så viktigt; jag bevarar verket, alla tre band, mest som en fetsich, en inventarie, ett objet d'art som, som antytt, är kul att betrakta där det står i hyllan.

En annan länge saknad hörnsten köptes även den igår: "I stålstormen" av Ernst Jünger. Jag köpte'n på bokhandeln till fullpris, något jag sällan gör, men nu måste jag bara. Jag läste delar av den när jag kommit till Uppsala i mitten av 80-talet, läste de antologikapitel som fanns på svenska - och sedan hittade jag en fransk utgåva billigt och den har jag recenserat här. Men det är lite svårt att förstå alla dessa operationer i intrikata skyttegravar, så svensk version är att föredra; översättningen är gjord av Urban Lindström, heder åt honom (han översatte även "Sturm"). Man måste helt enkelt stödja svensk Jüngerutgivning, boken kom i höstas.

Det var fullpris alltså, men Ringtrilogin köpte jag för den facila summan av 10:- (tio) per bok på Röda korset. Andra vrakfynd på sistone, fynd på Röda korset och Sirius och Myrorna där man sällan ger mer än 20:- per bok, är dessa:

. "Andar, hjältar och jägare i de nordamerikanska indianernas mytologi" - läckert illustrerad myt- och sagosamling, översatt av min facebookvän Ylva Spångberg, det ni

. Rigveda, Upanishader och Bhagavad-gîtâ i engelsk pocket, hemgjord hårdpärm

. C. G. Jung. "Mitt liv"

. Linnés gotländska resa

. Phil Dick, "Galactic Pot-Healer"

. Oscar Levertin, "Legender och visor", helfranskt band

. Shirley Maclaine, "It's All In The Playing"


Den sista boken köptes på Myrorna i Luthagen i onsdags. Det var rätt dramatiskt, voilà en bild ur den neurotiske bokköparens vardag:

Jag hade redan köpt lite böcker denna dag, fyndat enligt ovan, och sista anhalten var Myrorna. Och där fann jag Maclaine i ett snurrställ, en 80-talspocket, rätt fint skick - och jag har läst henne förr, en lite ytligare Castaneda om man så vill, men värd sitt salt må ni tro, jag skulle gärna ha hyllmeter av sådana här andliga böcker.

Nåväl - men jag drog mig för att köpa den, tänkte "den kanske jag kan köpa senare, kanske den dyker upp på någon annan second hand, den finns säkert översatt"; detta tänkte jag trots att den var så billig, 10:-. Men man måste ju ha kriterier, man kan inte köpa allt man ser.

Så jag gick över gatan till Ica och handlande lite - men insåg snart nej, det här duger inte, jag MÅSTE ha Maclaine! Så det var tillbaks till Myrorna när jag köpt min olivolja och fralla, fram med en guldtia och boken på disken; ahh, nu har jag dig, om inte dyrgrip och hörnsten så dock en bra bok! Hon berättar här bland annat om sina möten med politikern Gerry, nick för Olof Palme; detta har hon erkänt senare, efter hans död. Jodå, de möttes verkligen, hade ett slags förhållande!

Föga förvånande visar sig Palme vara en skeptiker i boken, en hatare av allt esoteriskt. Men vem hade trott annat. Men boken innehåller så klart möten med djupare pipel också, folk som kan se, se det osynliga och gåtfulla i tillvaron; boken skildrar en resa, en jakt på Andernas hemliga guld.

4 kommentarer:

Conservative Club sa...

Jag måste säga att "I stålstormen" blev lite tradig mot slutet av boken. Jag tror att det kanske kan hjälpa eller iallafall komplettera läsningen med Nils Fabianssons "Das Begleitbuch zu Ernst Jünger "In Stahlgewittern", Han har även en intressant blog på: http://stahlgewittern.blogspot.com/

Jag gillade verkligen Sturm, och var lite besviken över att den var så pass kort som den var, för det fanns riktiga guldkorn i berättelsen.

Anonym sa...

På bokhandeln stod "I stålstormen" bland romanerna, det kanske är vanligt att se den som en sådan, men dess dokumentära prägel överväger helt klart. Bifigurerna är schabloner, stilen är genomgående nykter och kapitlen kan vara lire schematiska à la: geografiska data - förberedelser - anfall över bombad slätt - ner i skyttegrav - strid på kniven - Jünger såras och förs till sjukhus...

"Sturm" som kortroman, javisst vill man alltid ha mer men han skrev den väl som "throw-away", söndagsprojekt.

/svensson

Svensson sa...

(Fabianssons bok recenserades för övrigt här på bloggen sommaren 2008, se etikett "Jünger".)

Conservative Club sa...

Ang. Fabianssons bok; det såg jag tyvärr inte! Ska tittas upp omedelbart.
Måste säga att din blogg är en av de bättre och mest informativa rörande Jüngers liv och författarskap. Det finns andra som t. ex. Cafe Expose som även den är intressant i sitt fokus på relationen mellan metafysik och Jüngers tankar, men tyvärr bär det alltid av mot dom typiska teosofisk-hermeneutiska tolkningarna av Blavatskys slag, vilket inte riktigt är min kopp te. De värsta är nog Oskorei med följe som trots välskrivna och inte sällan intressanta vinklingar, enbart använder Jünger som ett slagträ för sin egen agenda, eller längtan efter heroer.

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)