måndag 1 juni 2009

Norrlandstripp


Klockan är nu fem på morgonen. Om två timmar går mitt tåg.

Jag bor i Uppsala. Mina föräldrar bor i Övik. För att komma dit ska jag ta ett tåg till Sundsvall; där möter mig min pappa med sin Mitsubishi Galant, röd metallic, fyrcylindrig. Sedan åker vi - med mig vid ratten - vidare norrut, till Örnsköldsvik. Järnvägen svänger ju av från kusten efter ett tag, följer Ådalen upp, så man måste endera ta bil från Sundsvall, eller buss, eller åka tåg upp till Långsele, byta, ta tåg till Mellansel, och därifrån ta buss till Övik.

E4-alternativet är alltså enklare. Övik ligger vid E4:an.

Jag ska hem och hälsa på mor och far, sedan åter hit på torsdag. Sweet.

Jag ska hem och rensa ur pojkrummet, hämta lite prylar - som ljusstakar, presentgrejer, prylar man fått att ha i sitt hem. Och nu har jag ju ett hem, en egen lägenhet. Jag ska även ta ner lite serier, fanzines och böcker. Merparten finns här redan, det togs ner på 80-talet då man flyttade hemifrån, men kvar finns en del naggande goda saker som Barksserier, seriealbum, Hacke Hackspett, Snurre Sprätt...

Kanske ska jag även skatta föräldrarnas hyllor på sådant jag vill ha. Typ klassiker i hårdpärm, H. C. Andersens samlade verk i folio kanske? Den har de förvisso. Får se om jag orkar lägga händerna på den.

Sedan har man ju plastmodeller också, kanske något att pryda denna lya med - men jag är skeptisk. Men jag vill inte slänga dem; saken är bara den att man måste TA TAG I sådana här grejer förr eller senare. Well, jag kanske deponerar allt i sommarstugan så får brorsan ha det i sin ateljé. Plus TENNFIGURSAMLINGEN, komplett med vitrinskåp gjort i slöjden; det vill jag inte ge bort, men jag orkar heller inte ta ner det hit.

Nåväl, gamla skatter är det förvisso, fina klenoder som ökar i värde år för år: tennsoldaterna och vissa plastfigurer, samt LEKSAKSBILAR ej att förglömma, några Corgi Toys och Matchbox som jag har. De håller sig bra genom åren, medan däremot plastmodeller tenderar att lösas upp i atomer.

Det slår mig även att jag har en obyggd plastmodell kvar: dessa håller sig också rätt bra, här sitter ju alla delar kvar på gjutstammarna. Vill minnas att det är en Italerei 1/35, två motorcyklar, en Zündapp och en BMW med sidovagn. Inklusive förare och bredvidstående soldat. Frågan är: ska jag ta hit den och bygga den? Eller bara ha den obyggd, men måla delarna och låta dem sitta kvar på gjutstammarna; på så sätt är ju förvaringsproblemet löst. Man förvarar verket i asken den levererades i.

Man får alltså ha lite pyssel, man gnor med modellen, det den är avsedd för, målar alla delar - om än man inte klistrar ihop den. Då blir den ju så svår att förvara, svår att ta med i flyttar osv.

Eller: ska jag skära bort bilden på kartonglocket, den läckra oljemålningen av de två hojarna och soldaten, och göra en tavla av? Det känns frestande det med. En tavla är ju lätt att förvara, lätt att ta med i flytt; detta är viktigt i min bok.

Många avgöranden, många beslut är det som ska fattas. Men nu kanske jag ska packa klart och sedan dra åstad. Vi hörs!

(Målning: Albrecht Altdorfer)

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (235) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (31) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (170) pr (45) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (98) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)