fredag 17 juli 2009

Staden man bor i


Behaglig värme idag. Det fläktar lite.

Jag var nere på stan i förmiddags. Den stod kvar.

Det slog mig när jag cyklade dit: tänk så kuperat Uppsala är, i vart fall från min horisont = Eriksberg. Idel nerförsbacke.

Den som bara passerar Uppsala per bil må tycka att det är platt: E4:an och Enköpinsgvägen, det är platta vägar, inga backar. E4 norr om stan går över slätten, själva inbegreppet av slätt = Uppsalaslätten.

Jag är glad att jag inte bor på slätten. Jag bor i söder, i Eriksberg, här är det kuperat och dannt. Och skogigt.

---

Jag går runt i min stad och NOTERAR SAKER, vissa drag som präglar denna tid - vår tid nu, 2009. Som:

. när man anlägger gräsmattor idag köper man färdigodlat och rullar ut; det där med att SÅ gräsmattor är inte så vanligt längre

. affärer öppnar klockan 10. Förr var det ibland 9.30 som gällde. Och "lunchstängt" är synnerligen ovanligt

. SKIVAFFÄRER börjar bli ovanliga. Snart kanske BOKHANDLARNA går samma väg. Näthandeln har tagit över

. Förr skördade folk sina äppelträd, idag låter de flesta frukten ruttna bort

. vissa offentliga toaletter har VARMLUFTSBLÅS istället för pappershanddukar - "så bra, spar energi, spar skog" tänker man - men vissa har både blås och handdukar - som Carolina


(Bild: Flustret vid Svandammen)

Inga kommentarer: