söndag 2 augusti 2009

Augusti


Jag sitter och väntar på efterglöden, den sköna sensommarvärmen. Men allt man får är växlande molnighet och grådis. Den svalaste rötmånad jag varit med om.

Annars sitter jag här och tänker på en man med mustasch. Nej, inte Hitler, även om han var tysk. Han skrev böcker, han jag tänker på, GODA BÖCKER ansåg han själv: "Varför jag skriver så goda böcker" skrev han en artikel om på sin ålders höst.

Han var ateist, kanske den ende som funnits. För att citera mig själv: "Det har bara funnits en ateist, och hans namn var Friedrich Nitezsche."

Det är alltså Nietzsche jag tänker på, en lite jobbig grabb men intressant ändå. Och ateismen: han drog den ultimata konsekvensen av att detronisera Gud: han satte sig själv på den lediga tronen, som en lallande Dionysos... Ni kan förresten läsa mer om honom på denna eminenta blogg, denna suveräna Svenssongalax, här.

Har jag redan börjat länka till filosofiska inlägg så varför inte fortsätta? Jag menar, det finns ju en del här på Galaxen - och då tänker jag - för att vara aktuell - och ge en ingress - att i veckotidningar och Dr. Phil-program talas det mycket om att man måste finna sig själv, jobba med sig själv, ta ansvar för sitt liv och sina handlingar. Det är en mycket bra filosofi, men för den som vill komma till själva urkällan för detta är denna etikett en bra början. Klicka och kolla själv vad jag menar. Självhjälpsfilosofins fader. (OK, det är Kierkegaard.)

Swedenborg är för sin del en tuff utmaning: hans böcker (förutom Drömboken) är inte så värst läsvänliga. De är en smula pedantiska och magistrala. Därför kan ni ju nöja er med att läsa mina inlägg om mannen, som en biografi, koll på Drömboken och annat - här.

Sedan har vi ju fantastiskt roliga inlägg om LITTERATUR här också, SCIENCE FICTION, som dessa om Dick och Ballard. Och så har vi musikaliska inlägg, som dessa om Iron Maiden och Judas Priest.

Har ni fått nog? Well, jag måste bara säga - att här finns mer - mycket mer - etiketter om en massa annat - som den här om usla bilar och usla böcker.

Och därmed orkar jag inte länka mer; kolla etikettraden om ni, mot förmodan, är sugna på mer.

(Ulf Wahlberg, "Vid Loa Hytta")

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (60) aktufall (20) alga (3) Andersson (2) Antropolis (20) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (61) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (98) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)