tisdag 4 augusti 2009

Solstrålar


Sol, äntligen sol...! Den "växlande molnigheten" däremot suger musten ur mig.

Well, det var i alla fall sol då jag var och handlade nyss. Kanske har det blivit molnigt igen, vad vet jag; jag sitter som i en alkov här, skyddad från omvärlden, inramad av bokhyllor.

Välkommen till Svenssongalaxen, hoppas ni trivs. Ja, det måste ni ju, annars vore ni inte här. Hur som så tänkte jag här länka till lite ETIKETTER jag har, helfräna ting som måste passa er som hand i handske - annars vore ni väl inte här!

Jag menar, säkert ÄÄÄlskar ni att läsa om den amerikanske gurun Neale Donald Walsh, en man som påstår sig tala med Gud. Annars har vi ju den evige shamanen Castaneda, en bisarr man med bisarra böcker som jag ändå gillar; varför jag gillar honom kan ni läsa om ni klickar på länken.

Annars har jag lite allmän esoterica här, allmänt ockulta, andliga och - jag tvekar inte att nämna ordet - religiösa inlägg, även om det inte är traditionell religiositet det handlar om. Det kan väl vara något så här på sensommaren va, riktigt gosa till det i sällskap med Svensson när han talar om kyrkor, andliga kriser, MacLaine-böcker och annat som faller honom in på det esoteriska området.

Eller varför inte läsa om sanskrit, gudarnas språk?

Nåväl, nog med länkar. Praise the Lord. Sök Logos inom er.

2 kommentarer:

perraj sa...

Hej Lennart!
Det är alldeles klart att jag trivs på din blogg! Du har skapat något här som är mycket speciellt; en oas, en källa till inspiration. Du har en välgörande distans till saker och ting...

Neale Donald Walsch ja. Jag har läst allt av honom. Men egentligen tycker jag Kim Michaels är häftigare, om man ska nedlåta sig till att i relativa termer beskriva dessa gurus.
Jag säger inte att den ena är bättre än den andra. Men Walsch tenderar mera att ge ett "von oben" -perspektiv. Kim går mera in på av DU kan göra. Eller rättare sagt: vad DU kan VARA...

Anonym sa...

"Be All That You Can Be". Det hade US Army som slogan en gång (nu är det "An Army Of One"), och det kan såklart tillämpas andligt också.

Michaels har jag ännu oläst. Och gällande NDW så är han en smula torr, men man får väl tillsätta vatten själv: Just Add Water...

Tack annars för vänliga ord. Antalet kommentarer på denna blogg är få men naggande goda.

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (57) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (171) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (99) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)