lördag 5 september 2009

Dikt: En bloggares elegi


Jag citerar vad jag skrev igår:

Våren 2007 lade jag ut min roman "Soldat i universum" på nätet. Det var innan jag startade denna blogg så info om länken gavs mest till folk jag mötte, folk i Uppsala och dess sf-kretsar. Ni som då laddade ner filen, skulle någon av er kunna meddela mig om ni har den? Men skicka inga filer, jag repeterar SKICKA INGA FILER.

Inga bifogade dokument i mailen alltså. Blotta meddelandet räcker.

Mitt mail torde för övrigt synas här på bloggen. Mille gracie på förhand.


Jag såg en lönn idag, en späd planta bara: den hade redan fått röda löv, syrligt orangeröda med gul kant. Så vackert.

Nu en dikt om detta att BLOGGA. Det är ju så ball vet ni, en subtil syssla som inte liknar någon annan; INNEHÅLLET må vara sedvanligt mänskligt men FORMEN är trots allt unik, mediet är budskapet.

Jag bloggar på min blogg,
postar inlägg dagen lång -
och sedan läser folk min blogg
och vissa kommenterar.

Men vissa sitter tysta, läser inlägg varje gång,
men vad de nånsin anser om 'et
det vet man ej -
ty de kommenterar ej,
ger aldrig en kommentar -
de sitter tysta och fina och läser,
så fint så fint.

Kära syskon, jag älskar er:
med kommentar eller utan,
ni kan vara trygga, jag fortsätter blogga.
Jag skriver för dem som svarar,
skriver för dem som är tysta,
som läser bloggen i godan ro
i stugvärmens mys.
Jag skriver för respons,
jag skriver rakt ut i luften,
skriver för mig själv,
skriver för Gud.

Ty Gud ser allt, Gud vet allt -
han läser allting som jag skriver,
det värmer mig -
det värmer mig att veta
att Gud i himmelen
han läser alltid Svenssongalaxens
alla inlägg.

Inlägg om musik, inlägg om sf,
inlägg om att dela ut blad
på distriktet i Ekeby.
Inlägg om Svensson,
att vara Svensson -
inlägg om vårt Uppsala,
inlägg om krig och fred.

Inlägg om Castaneda,
inlägg om Silverräv,
inlägg om den senaste
TV-showen på min burk.

Inlägg om historia,
inlägg om framtiden,
om skiffy-soldater med lasergevär
och fantasykrigare.

Om tomtar och troll,
om rockens roll -
om ditt och datt,
om OLIKA TING -
jag här finns nåt för alla dom
som lever på vår jord -

för alla och envar,
för mor och för far,
för syrran och för brorsan
och för mon cousin -

för mormor och morfar,
för faster och farbror,
för grannen och för kompisen,
för gamla flamman min -

och inte minst, för dig min vän,
min okände vän där ute
i cyberrymdens terrain.


Så kan man skriva om detta att blogga. Mer om bloggandet här.

Inga kommentarer: