onsdag 16 september 2009

Dikt: Under polstjärnan


Härmed en dikt, ännu en dikt om det exotiska livet som tidningsbud. Folk tycker nog att det hela kan vara lite intressant, lite ovanligt och annorlunda att jobba där i morgonnatten bland kattor och lekatter. Allt annat lika.

Under månen och Venus är min gång,
under Orions bälte på himlens sammet.

Jag går med tidningar till populasen,
tidender om glädje och sorg
till hydda och borg,
till radhus och hyreshus,
pastellfärgad terrass
och teglade torn,
hyresrum och egnahem.

Under månen och stjärnan är min gång
där jag sjunger en sång om frid på jord,
om Den som sitter på Tronen
och Guds offerlamm,
om Tro som flyttar berg,
om Fridsfursten och Kungarnas Kung.

Jag går med mina blad bland röda blad,
far fram i natten som en nattsvala,
en nidung eller goding, välj själva;
far fram mellan hydda och borg
i glädje och sorg.

Tro! Jag kan flytta bergen!
Med min kärlek ger jag allt
till dig min Gud...!

Hydda och borg, elände, glädje:
jag tänker FRITT där jag går,
tänker på PRECIS DET JAG VILL,
tänker på hur Jesus tog ett bröd
och välsignade det; detta tänker jag
medan jag stoppar en DN på Oslogatan 11.

Jag går med bladen under månen,
under Orions bälte och polstjärnan,
går med tidender till människor,
nyhetssugna kaippare som måste läsa
om krigsoffer och TV-stjärnor
medan himlen gryr - och jag
hemåt styr - under bleknande stjärnor
i gyllene sky.


(Carl Lundgren, "Fire")

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (12) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)