fredag 4 september 2009

September


Först en efterlysning.

Våren 2007 lade jag ut min roman "Soldat i universum" på nätet. Det var innan jag startade denna blogg så info om länken gavs mest till folk jag mötte, folk i Uppsala och dess sf-kretsar. Ni som då laddade ner filen, skulle någon av er kunna meddela mig om ni har den? Men skicka inga filer, jag repeterar SKICKA INGA FILER.

Inga bifogade dokument i mailen alltså. Blotta meddelandet räcker.

Mitt mail torde för övrigt synas här på bloggen. Mille gracie på förhand.

"Bones" på TV3 fortsätter att imponera. Det är repriser som körs 1800 på vardagar. Som jag antytt tidigare: det är vetenskapliga detektiver à la CSI men med "human interest" därtill. Man har rollbesatt bra, man har lyckats ge karaktärerna ett liv bortom blodspåren och mikroskopen.

Sedan ser jag reprisen på "Project Runway", säsong 2, på samma kanal. Den duger att se om: drama bland kläddesigners i dokuform. Kreativ process - ångest - tårar - nervpress - och eufori, konstnärlig glädje över att ha lyckats! Att ha lyckats sy ihop ETT FANTASTISKT PLAGG, en aftondress som slår lyxhungriga storstadsbor med häpnad.

Mer som är? Det ska alltid vara TRE TING i ett blogginlägg som detta. Två TV-serier har nämnts så EN BOK kunde vara på sin plats. Men vad? Läser gör jag ju alltid - men vad läser jag nu - som jag kan berätta något om - Bibel och Bhagavad-gîtâ kollade jag i nyss, i den förra läste jag till exempel att dessa MAGOI AB ANATHOLON "fylldes av en stor glädje" när de fick se Bethlehems stjärna.

Glädje, det ska vara glatt. Så är det för den troende. Jag hade svårt att tåla det förr, det retade mig, men så var jag ju inte troende. Nu däremot tror jag, nu förstår också jag denna GLÄDJE, DENNA STILLA GLÄDJE.

Exempel på glädje i kristendomen:

. diktsamlingen "Det finns en glädje" av Bo Setterlind, kristen poet

. Paulus som uppmanar församlingen "var alltid glada"

. Joybell, namnet på en gospelgrupp jag äger en CD av


Bilden föreställer annars Masthuggskyrkan i Göteborg. Träden på bilden, almar, lär nyss ha huggits ner för att ersättas av friskare krafter. Almsjukan härjar inte bara i Uppsala verkar det, vi som förr var ALMARNAS STAD har nu lönn, lind och ek istället.

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (4) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (234) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (286) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (31) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (60) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (52) poesy (47) politikka (170) pr (44) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (97) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)