fredag 23 oktober 2009

Oktober


Jag var i Stockholm nyss. Jag kom med åttatåget från Uppsala, det var lördag och jag hade lite tid att slå ihjäl. Så jag tänkte: här ska kyrkspanas!

Det gjorde jag. Men ingen var öppen - och kyrkor ska ses inifrån, det är huvudsaken.

Nåväl. Jag var för tidigt ute, det var stängt för renovering osv. Men ändå: det var märkliga syner, fascinerande!

Först kom jag till Klara kyrka. En traditionell omgivning: en kyrkogård med gräsmattor och gravar. Skön oas mitt i city. Och kyrkan i sig pampig på nära håll, ett rikt pastorat som förmådde bygga sådant på 1600-talet. Innan Hötorgscitys skyskrapor var denna tornspira högst i regionen.

Sedan var det Jakobs kyrka jag besåg. Ligger inklämd bredvid Operan och lite andra hus, man kommer direkt inpå entrén från gatan så att säga. Men sydfasaden ligger mer öppet, här presiderar byggnaden för alla att se. Tornet sitter mitt på, rakt över korsmitten vilket är rätt ovanligt. Och en ovanlig röd färg på fasaden, se bild.

Sedan kom jag till Storkyrkan i Gamla Stan, domkyrka för Stockholms stift. Awesome. Och före det, från Gustaf Adolfs torg, skådade jag Skeppsholmskyrkan bortom redden, skönt belägen på sin höga ö. Den är numera avsakraliserad och gjord till körsångstempel - men därmed är den fortfarande ett tempel, man ändrar inte en byggnads väsen så lätt.

Så att: kyrkor ska ses inifrån - men även exteriören kan ge en material för ens drömmar.

Inga kommentarer: