söndag 15 november 2009

Eso you know




Från mitt fönster ser jag gatlyktor i mörkret, gyllene ljus i en skogsförort. Lux in tenebris lucet, et tenebrae non eam comprehenderunt.

Så kan man skriva en dag som denna, man kan vara esoterisk där man sitter och skriver i natten. Jag är eso, jag är innnerlig - för jag läser mina frustande böcker som Neale Donald Walsh och Castaneda och Swedenborg, saligt pepprade papparladis i pensionatsparadiset.

Jag går aldrig på bio. Jag köper aldrig en kvällstidning. Jag använder aldrig UGNEN, kör bara pannor på spisen, sån ä ja'.

Jag sjunger i skon -

Jag går genom tempel och trädgårdar -

Jag kan plåga mig men jag får inte panik av det -

Det är en stilla dag på stillot, en seren dag i Mare Serenitatis. Myrorna myllrar i stacken, stjärnorna föds och dör.

(Carl Lundgren "Winter", Röde baronens plan och ett hus på Norr Mälarstrand)

Inga kommentarer: