måndag 23 november 2009

Guld: en dikt


Härmed en dikt på tema guld. Den inspirerades av det faktum att det finns mikroskopiska mängder guld i blodet på alla och envar.

Det finns guld i blodet,
guld i solskenet,
guld på kyrktuppen
och guld på bokryggen.

Det finns guld överallt,
guld på gatan
och guld i mig,
guld i blodet som sagt:
små partiklar guld
som pumpar runt i
blodomloppet.

Jag lever i Eldorado
och i Ofir, Fort Knox
och Guldcentralen;
jag är rik, jag är är guldkung,
Frode med guldåldern och allt det där.

Jag är Elvis i guldlamé,
sprintern med guldskorna,
Salomo i Jerusalem som
hade guld i massor, man
aktade silver för inget
i hans rike.

Jag är hockeyspelare med guldhjälm,
ja vad mer ska jag säga:
jag älskar guld, jag äger guld,
det pumpar runt i mitt blod
för evigt.


(Detta var en dikt av min hand. Mer Svenssonpoesi på bloggen finner ni här. Bilden visar för övrigt en gammal solvagn.)

Inga kommentarer: