tisdag 24 november 2009

November


Igår kollade jag in en glasmålning i domkyrkan, se ovan. En båld riddare, en rustad krigare. Nu har jag fått veta att den föreställer Oskar II...

Oskar II: denne var nog en lite underskattad monark, han var till exempel rätt slängd i språk (han kunde skriva norska, det är det inte många svenskar som kan) - men någon krigartyp var han ju inte.

Så personligen kommer jag aldrig att associera denna målning till Oskar, nej jag får fantisera ihop någon privat legendar att gå med denna bild.

Jag var alltså inne i domkyrkan igår. Säga vad man vill: templet har några kompromisser, det finns sidokapell med mindre lyckad inredning, men in alles är det ett mäktigt rum. Höga valv, doft av sandsten, frid och ro. Man har över en halv miljon besökare per år, inte i klass med Gröna Lund (1,1 miljon/Wikipedia) men domkyrkan är förvisso gratis.

Jag är fritänkare och mystiker men jag går i kyrkan ändå, idkar mitt credo i detta rum. Jag skulle inte ha så mycket emot att vara med på en riktig gudstjänst heller men passa tider är inte min grej, inte detta att åka två kilometer bara för att höra en predikan och några psalmer.

Men jag går i kyrkan, går dit när det inte är mässa. Häromdagen var jag förresten i templet intill domkyrkan, Helga Tref. Snygg helhet, en pärla. Tegel, gråsten och nischblinderingar, vitkalkade kleristorer och Albertus Pictor i valven, snygga glasmålningar. Ja den är i sin art en fullträff. Tornhuven är lite simpel men den ska å andra sidan inte tävla med domkyrkan. Värt ett besök.

Efter titt i dessa kyrkor kan det passa med ett besök på Domtrappkällaren, den ligger intill. Jag har alltid ätit gott där. Nu var det ett tag sedan jag var där men den är värd ett besök får man väl säga, värd att kolla upp. Inte så att jag själv går på finkrog och äter, det är rätt sällan, men se detta som ett TURISTTIPS.

Det om detta.

Jo, ännu ett äventyr i stadsrummet! Häromdagen skulle jag ta en kaffe nere på stan. Wayne's Coffee var för lyxigt så jag tog Pressbyrån istället, 20 spänn för gott kaffe och fet bulle var som hittat. Det fanns förvisso bara ett ståbord men det var okej där och då.

Och som jag stod där och fikade kollade jag in hyllorna med sina tidningar, utländska mag om bröllop, film, foto, ja allt. Det fanns även en skryttidning för BLOGGARE. Å så jetset man kände sig då, man stod där själv som BLOGGARE på grönbete, del av en världsvid kultur...

Jag är nu inte en sådan bloggare, en sådan som gör det till karriär att blogga. Jag är mer en Svenssonbloggare.

Mer som är? Mer som jag har på hjärtat? JULRUSCHEN är i full gång. Ja, vad ska man säga. Jag ska som vanligt vara kvar i Eriksberg och jobba med tidningsbudande, mig rör denna kommersiella sida av julen föga. Inga klappar. Men sedvanlig HÄNGIVENHET, "How Great Thou Art" och andra psalmer i den inre jukeboxen, det blir Svenssons jul 2009.

Inga kommentarer: