lördag 19 december 2009

Basil Mathews: Jesu liv


Antingen skriver man en roman eller en faktabok. Däremellan existerar ett ingenmansland.

Så är det, sådan är lagen. Man kan ha sitt favoritämne man fördjupar sig i, säg något historiskt skeende eller en historisk person. Man forskar så om detta ämne och sedan drar man åstad och gestaltar det antingen dramatiskt eller faktuellt. Det blir antingen en roman/pjäs/dikt eller en avhandling/faktabok/monografi. Om man till exempel har litterära, fiktiva ambitioner så måste man acceptera vissa begränsningar, vissa saker som "goes with the territory". Man får till exempel inte som Basil Mathews skriva om Jesus i Kapernaum att "han bosatte sig i ett hus, möjligen tillhörigt Jakob". En sådan vis formulering må gå an i en avhandling men i en dikt måste man DIKTA. Man måste säga: "Han bosatte sig i Jakobs hus", punkt, vare sig man har full täckning för det eller inte. "Diktaren stiftar verklighet" som Jünger säger.

Fattar man inte detta, är man så petnoga med faktastödet måste man överge diktarkallet och skriva en faktabok istället.

Så Mathews' "Jesu liv" (1934, "A Life Of Jesus" som ni skymtar på bilden ovan) rör sig med vissa skönhetsfläckar, vissa rader som röjer den tvehågsne pedanten. Pedant får man vara även som romanförfattare, visst, med vad gäller de fakta man levererar så måste det passa med fiktionsformen. Är man osäker så är det ju bara att låta dem utgå.

Romanen baseras som alla förstår på Evangelierna. Är det någon vits att läsa den då istället för dessa? Nja, det blir med nödvändighet lite mångordigt. Men som slösäsning kan det kanske gå an. Utöver det har Mathews besökt Det Heliga Landet och studerat terräng, historia och naturgeorgrafi så man får en del kött på benen, man får veta mer än som står i Bibeln. Som att Jordandalen ligger väldigt långt under havsytan och att Jesus således klev uppför väldiga berg när han skulle från den regionen till sin hembygd. Mathews förkroppsligar en resa som i Bibeln bara beskrivs med typ "han begav sig från floden till sin hembygd".


Det är mycket realistiskt och jordnära. Stallet som Josef och Maria bodde i vid jul beskrivs ingående, baserat på den antika stalltyp Mathews sett i regionen. Sedan måste Mathews ibland dikta fritt, som när det gällde vad Jesus gjorde från det han var 12 till det han var 30, och här blir det lite fånigt med snickerijobb och annat jordnära. Och att i inre dialog skildra Jesu andliga utveckling går över Mathews horisont. Denna fas är en gåta som endast mystiker kan närma sig och Mathews är ingen mystiker.

Men det är en ärlig roman, en välresearchad roman. Gränsen till faktuell biografi är ibland suddig som jag försökt visa men som helhet ror Mathews iland med uppgiften. Evangelierna är ännu oslagbara men att skriva en roman om "The Greatest Story Ever Told" är ju något man måste buga för, även som misslyckande kan det ha sitt värde.

För övrigt finns det fler författare av historieromaner som korsat gränsen till det alltför faktuella. Tänk Alistair Maclean som i "Mot Fort Humboldt" har ett appendix där han nämner "fakta som gör denna roman sannolik", som att Winchestergeväret kom 1873 och lite annat. Det känns som en onödig eftersläng av en diktare som inte vågar DIKTA. Romanen i sig funkar ju rätt bra, varför då komma med magistrala faktabitar på slutet? Detsamma gäller Ohlmarks "Striden om strutkronan" om ett fiktivt kungariket Skåne; en sådan diktskapelse är OK, man köper den, men på slutet finns där ändå ett bihang med historiska fakta som ska göra oss än mer övertygande om upplägget. Det blir vi inte. Dikt är dikt och fakta är fakta och i fall som dessa måste man respektera gränsen.

Relaterat
Ballard: Super-Cannes (2000)
Borges: Ficciones (1945)
Coleridge: The Rime of the Ancient Mariner (1798)
Sagor
Svensk litteratur: traditionell
Illustrationen överst är av Gustav Doré, föreställande scenen när Jesus efter korsfästelsen visade sig för två lärjungar på vägen till Emmaus.

1 kommentar:

Anonym sa...

På tal om religion: läs Jonas Wessels bok "Kadaverlandet" (Eskapix Press, 2009), om Ed Gein. Där får man se vad religiös fanatism kan göra med folk!

Etiketter

A-Z (5) abb (89) abbm (6) abbX (4) agajan (5) ahma (6) aktuellare böcker (38) aktufall (5) alga (3) Andersson (2) Antropolis (17) apatia (10) ar (34) att vara Svensson (221) Ballard (11) begr (5) berättelser från Rokkana (19) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (19) bild (10) bim (12) bing (299) biografi (22) bloggish (56) Blue Öyster Cult (4) camo (6) Castaneda (21) conspi (20) d-icke (2) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (32) en gatas melankoli (10) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (4) esoterica (123) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (3) historia in nuce (157) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (70) islam (6) italia (3) japan (4) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (18) Kristus (25) kuro (2) libyen (19) link (38) lite litteratur (100) ljus (6) Lovecraft (14) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (43) multiversums mytolog (5) natio (64) Nietzsche (4) niven (4) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (57) pil (5) poesy (37) politikka (199) pr (59) pred (3) Priest (14) prophecy (24) rymd (13) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (124) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (5) Stratopias gåta (70) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (4) symbol (4) Syrien (17) tempel (30) Tolkien (4) topp5 (9) typer (15) USA (19) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (3) vju (4) zeppelin (2)