måndag 11 januari 2010

Januari


Det är kallt dessa dagar. Speciellt när man har 1,5 km cykelväg till jobbet, jobbar som tidningsbud och har radhus på distriktet.

Det är kallt. Ändå härdar man ut, man kreverar inte och lägger sig katatonisk i en snödriva. Det är märkligt, man har något slags driv som håller en igång. Något slags energi eller flow.

En bok jag läser dessa dagar är Simon Schamas "Skog - landskap och minne". En idéhistorisk revy över skogen som plats och tillstånd med utflykter till Polen, Tyskland och Yosemite i USA, med figurer som Frazer med "Den gyllene grenen", Caspar David Friedrich och en massa andra. Stilen är lite pretentiös och Schama är lite väl urban och nihilistisk, men den går ner. Ett impulsköp på Sirius loppmarknad, 30:- kostade den. Vanligtvis betalar jag aldrig mer än 20 spänn men nu gjorde jag ett undantag, det var som sagt ett impulsköp.

Nu är det januari. Det ljusnar lite, man märker det redan. Januaris ljus.

Häromdagen åt jag en croissant på ett fik, det var inte igår. Fnasigt fettrik sak utan kanelbullens degighet och überkryddning. För övrigt vad gäller bröd måste jag lovsjunga Wasabröds "frukostknäcke", veteknäcke med vallmofrön. Jag har märkt att detta är mycket bättre för mig än vanligt knäckebröd; jag tål det bättre, smälter det bättre. EN skiva husman och resten veteknäcke varvat med riskakor är bra för Svensson. Därtill: inga mjölkprodukter - ingen köttfärs, "helt" kött (och fisk) ska det vara - fullkornspasta - få kryddor - förhållandevis mycket rotfrukter, men finskuret och välkokt - och det ris man äter ska vara SVÄLLT, det ska vara jasminris som blötlagts i en timme, kokats i 25 minuter och som sedan svällt en extra timme.

Med denna diet mår JAG bra. Vad ni behöver för er välmåga kan jag inte uttala mig om, detta är rätt individuellt. Det är inte så att "one diet fits all"; det finns minns fyra digestiva typer om man får tro Deepak Chopra i hans bok om mat.

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)