tisdag 19 januari 2010

Korta dikter


Jag är poet. Jag skriver poem, dikter och små textbitar, försmädligt förtrollande saker som stannar i sinnet, vare sig de löper över flera sidor eller bara är på tre rader. Ibland nöjer jag mig med mindre än så; jag fastnar för enstaka ord som förefaller mig synnerligen poetiska, som FLAMSKYDDSMEDEL, MOBILOPERATÖR och LUFTKORRIDOR - och då räcker det, ett enstaka ord, som förtrollande medel, besvärjelse och transutlösare.

Men nu ska vi inte vara extrema. Jag ska inte rabbla lösryckta ord och tro att ni som läsare blir höga på det. Men jag ska förvisso presentera några korta dikter som slår mig som synnerligen lyckade. Det är konkreta saker, enkla men inte simpla: innebördsrika småttingar som wobblar dödsskönt i guldmunnen.

Vi börjar med en sak betitlad "De ontologiska landskapen". Det är en programförklaring, en "här är jag"-sak som säger allt om mig och min konst:

Vill ni veta var jag är?
Sök mig i de ontologiska landskapen,
ni kan finna mig där...


Den är delvis inspirerad av en kamikazepilots sista brev hem: "När jag är död, sörj mig inte. Gå istället ut och titta på månen: ni kan finna mig där."

Så vidare i Rapport ikväll...

Nu kommer dikten "Om inte". Den är direkt inspirerad av revolten i öst 1989 innan muren föll. Det var, tror jag, demonstranter i Östtyskland som skrev på sina plakat: "Om inte nu, när? Om inte vi, vilka?" Det var på hösten detta år när gränsen mellan Österrike och Ungern just rämnat vilket sände chockvågor genom resten av östblocket. - Själv har jag fört dessa frågor till ett ontologiskt, privat plan: tron börjar hos den enskilde, allt hänger på om JAG, HÄR OCH Nu tar emot Kristus i mitt sinne - exempelvis:

Om inte nu, när?
Om inte jag, vem?
Om inte här, var?


Så dikten "Kamelkaravan". Den talar för sig själv. Hoppas jag.

I spetsen för en kamelkaravan
rider jag till Sion
och jag lär mig, lär mig att gråta.


Sist en något längre dikt kallad "Pilgrim". Fortfarande är det dock en kort dikt, inläggsrubriken gäller än. Försök inte!

Dikten finns även att läsa i romanen "Antropolis", apropå Jenro Klaos ankomst till staden då han uppsöker just en kyrka som nattläger:

Jag är en uttröttad pilgrim
som kommer till en kyrka,
lägger sig ner vid altaret och sover.

Sömnen varar en evighet
och i slutet av evigheten
vaknar jag
och träder ut i en förändrad värld.


Så låter det alltså i "Antropolis". Men du behöver inte gå dit för att finna Svenssondikter - för de finns nu samlade i en pdf, utlagd på nätet. Du tankar ner den här. Titeln är "Grönt ljus". Den har gått hem hos läsarna, se bland annat denna recension.

1 kommentar:

F. G. Granlund sa...

intressant. Fortsätt gärna med sådant här - är intresserad av vad du mer kan åstadkomma.

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)