lördag 30 januari 2010

Matboken frisläppt


En gång i tiden gav jag ut en kokbok, betitlad "Den musiske matlagaren". Den blev rätt populär och har nu sålt slut. Så därför har jag lagt upp pdf:en på nätet så att vem som helst kan tanka ner den.

Just det: även du, käre läsare, kan klicka på länken här nedan, klicka på "spara som" från arkivmenyn (motsv), och sedan placera filen på valfritt ställe på din hårddisk. Och sedan kan du läsa den, fördjupa dig i detta med musisk matlagning som handlar om att ha kul när man lagar mat, att inte se så fascistiskt på måttangivelser, att sjunga en sång medan man vispar bearnaisen och så vidare.

Det är en läsbar kokbok det handlar om, en matbok med substans. Det är essäer blandat med hårdfakta; det finns en hel del recept i härligheten, du får lära dig grunderna. Jag är en bra lärare för detta för jag har kockutbildning.

Jag har kockutbildning och jag har bildning, historisk och kulturell cred. Så om ni vill laga mat med dylik kulturell inramning, gå till bords med Talleyrand, Peter den store och Bismarck - läs "Den musiske matlagaren".

Och vill ni veta hur det går till på krogen, hur man lagar mat med den där omisskännliga krogkänslan - läs "Den musiske matlagaren".

Och vill ni ha litterära matcitat, laga mat med Alice B. Toklas och Evert Taube - läs "Den musiske matlagaren".

Och vill ni laga Svenssons julbord, äta militärmat och ta del av min matfilosofi - läs "Den musiske matlagaren".

Nu har jag verkligen bankat in titeln, eller hur. Så vad mer har jag att säga? Inget annat än att boken finns att hämta ner här.

7 kommentarer:

perraj sa...

Å jäklar, jag som precis frågade om du är en riktig kock! Jag har kärleksfullt laddat ner detta. Tack.

Anonym sa...

Najs!

/svensson

perraj sa...

Jag kollade i din bok och höll på att 'fastna'. Jag ska iväg ut och handla nämligen. Men jag kommer att läsa det grundligt sedan.
Du har verkligen en speciell känsla!

Kokböcker jag gillar är Anthony Bourdain's Franska Kök, och Pietro Fioriniellos Pietros Kök (Kocken som driver Göteborgs bästa italienska restaurang, La Cucina Italiana).

Anonym sa...

Re Bourdains bok: kul att detta franska kök är i ropet igen, det trodde man inte.

På 90-talet var det mycket italienskt, spanskt, asiatiskt och cross-over, men tydligen har det gamla cuisine francaise återigen rest sig, luttrat av stålbadet, influerat av det nya men i sitt inre som alltid sitt gamla jag.

perraj sa...

Anonym (eller om det är du, Svensson?): Ja det är kul. Jag tror det är Bourdain själv som har lyft fram sitt kök genom att själv vara "i ropet", som den coolaste av kockar, och så åker han världen runt. Ramsay och Oliver är inte mediaskygga dom heller, och brittisk mat har nog fått en ordentlig upprättelse...

Anonym sa...

Jo det var jag som skrev kommentaren: svensson.

Kändiskulten kring kockar är mestadels en kul grej. Före 80-talet hade kockjobb inte så hög status. Staushöjningen har nog medfört ökad kvalitet också.

Själv följer jag just nu (reprisen på) Top Chef på TV, en matlagningstävling utan Ramsays koleriska svett. Ja detta med mat är ett outtömligt ämne...

/svensson

perraj sa...

Jamie Oliver borde få pris för det han gör för att öka medvetenheten och intresset för mat, inte minst för skolmaten som är en ren katastrof i Storbritannien. Det här gick också som serie på TV.

Jag hänger med också, åtminstone i Hell's Kitchen och Jamies grejer.
Sen missar jag ogärna Morberg...

Men det är ju en formidabel medial BOOM som har skett inom området! De e mycke nu, om man säger så! Vi har en uppsjö av matlagningsserier, och nu ska alla kända svenskar ge ut en kokbok.
T o m Plura gav ut en.

Jag har satt igång med Den Musiske och gillar den skarpt!! Jag återkommer med mera kommentarer! Tack än en gång för att du la ut detta!

BTW: Kolla gärna upp min nya engelska blogg! Perra goes international... :-)
http://cosmicdiviner.wordpress.com/

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (17) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (99) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)