måndag 25 januari 2010

Pilgrimsfärd, del 4



Här fortsätter pilgrimsfärden. I morgon avslutas den.

Sist var jag i Högalidskyrkan. Nu förestår lunchen följt av ett återvändande till city:

- - -

Nu började jag bli hungrig. Att finna en krog i okänd stad är verkligen ett vågspel. Jag var beredd att betala, kosta på mig en smärre brakmiddag, men var hittade man det perfekta stället? Jag tänkte: mina återstående kyrkor blir Riddarholmskyrkan, Jakobs och Klara kyrka, och den förstnämnda ligger i Gamla stan – så jag åker väl dit – och ser vad jag hittar.

Sagt och gjort. Jag lämnade Högalid och tog den alltid så praktiska T-banan till Gamla stan.

Klockan var typ ett-halv två.

Kommen en bit på vägen fick jag dock infallet att gå av redan på Söder, på Mariatorget. Gamla stan kanske bara hade turistfällor, skitdåliga krogar som säljer oxfilé för 200:-; Söder däremot ligger lite utanför turiststråken så att... Jag gick i alla fall av där. Och började söka krog. Och fann inget: för banalt, för stängt, för konstigt. Till slut fick jag i alla fall syn på en Kinakrog – och dit gick jag – och åt förträffligt – som jag sa ovan.

Det var en medelklass-till-lite-finare krog, lagom piffig inredning med en koidamm som plusvapen. Och maten, maten...! Till exempel var de friterade jätteräkorna superba: perfekt konstistens, nylagade, inte snustorra när man skar i dem: detta var lackmusprovet, detta var högklass. Men det var billigt, inkl kaffe 110 spänn, så jag lämnade 40 i dricks, ja det gjorde jag; tur jag var ensam annars hade väl mitt sällskap protesterat.

- - -

Det var ännu ljust när jag lämnade krogen. Inte så ruggigt som i början av min vandring, kanske var det Mariatorgets bebyggelse som skärmade av vindarna. Jag passerade ett Baptistkapell, persikogult i smyggotik, gammal frikyrka. Låst. Men sådana tempel kan vara fina också; en kyrka kan se ut hur som helt, alla är vackra. Till och med S:t Olofs ruin i Sigtuna är vacker på sitt sätt. Och alla kan erbjuda meditation för själen.

Detta kapell var stängt men jag skyndade vidare – kom till Gamla stan – och stegade upp mot Riddarholmskyrkan, begravningskyrka för svenska kungar, synbart med det karolinska gravkoret som mötte mig på nordfasaden.

Dock var även denna kyrka låst. Det är en museikyrka tydligen, öppet maj till september. De som eventuellt bor här på Riddarholmen får gå till Storkyrkan antagligen när de ska höra Ordet predikas.

Nåväl. Vidare till fots förvi Riddarhuset, kanslihuset och över Riksbron, samt förbi Sagerska och Gustav Adolfs torg till Jakobs kyrka, en röd liten dröm med tornhuv mitt på och två andra torn flankerande ingången. Märklig omgivning: kyrkan inträngd bland hus. Ingen park. Men intressant som omväxling.

Inne i denna barockkyrka fanns en gunga, ett ”pendelexperiment” i regi av Konstfack. Lätt konfunderad såg jag gungan. Och jag såg en dam komma emot mig, som förstulet viskade: ”Pröva att gunga, det är fantastiskt...!”

Damen försvann, hon var en ”enskild andaktare” liksom jag.

Ingen annan var i kyrkan, bara några samtalande i ett hörn – präst och sökare. Jag drog åstad ner i kyrkgången. Där fanns gungan. En poänglös sak egentligen: hur kan en kyrka bli bättre av en gunga? Nåväl. Man får inte bespara sig någon erfarenhet. Det är Ernst Jüngers, och mitt credo. Så jag satte mig på gungan, greppade repen som var fästa uppe i två blindarkader, långa rep – och så gungade jag, for fram och tillbaka i långskeppet.

Jag måste le. Man kan ha roligt i kyrkan också. Halleluja.

- - -

Mitt besök hade börjat med andakt: hämta andan en minut eller så. Jag är nämligen ingen ytlig estet, ingen insläntrande ignorant; jag blottar mit huvud för Guds majestät. I kyrkan ska man be, meditera och tona in och det gör jag – för att jag vill det.

Jag besåg sist av allt detaljer i inredningen som epitafer på väggarna, stormansgravars marmorplattor. Inget kristet i det, bara stormaktaktigt och dant, antikvariskt hjärtevärmande ungefär som i Uppsala domkyrka med alla dess gravar och epitafer.

Altarskåp –

Predikstol –

Jag var glad att jag fick komma in i denna kyrka, den hade varit stängd under mitt förra besök, det i oktober som jag nämnde ovan. Jag gick ett tag och fantiserade över hur dess inre kan ha sett ut, Jakobskyrkans inre – men nu var jag där, kyrkan var öppen, Gott sei dank! Praise the Lord, jag var en erfarenhet rikare under en i allo erfarenhetsrik dag!

- - -

Jag gick genom stimmande eftermiddagskvarter mot Klara kyrka. Jag kom in på Drottninggatan med sina souvenirshopar och pizzahak, sina fula klädaffärer och allt. Snö i rännstenen, grå himmel, kyligt – men jag var in high spirits, jag hade fått ut allt jag ville av dagen. På 80-talet hade jag gjort en liknande dagstripp för att bese muséer, det blev historiska muséet, nordiska muséet, armémuseum och medeltidsmuséet, och det var intressant det med – men denna resa hade ett visst vemod över sig – ett vemod jag inte kände nu – nu var det, vill jag påstå, en subtilare glädje i botten. Ja min själ, man förändras. Och var sak har sin tid: hade någon föreslagit mitt 80-talsjag att besöka kyrkor hade jag värjt mig, jag var inte rörd av den impulsen då.

(Slutet av pilgrimsfärden här. Bilderna visar Jakobs kyrka sedd från Kungsträdgården samt en bild från pendelexperimentets hemsida, visandes denna gunga som den är uppsatt i Jakobs kyrka.)

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)