tisdag 26 januari 2010

Pilgrimsfärd, slutet


Här kommer sista avsnittet i min kyrkspaning, alltså PILGRIMSFÄRDEN TILL STOCKHOLM. Återstod på vändan gjorde Klara kyrka:

- - -

Jag traskade de få kvarteren till Klara kyrka, en oas mitt i city, en park och kyrkogård och en rödteglad sak med 1800-talsrenoverat torn, högsta byggnaden i stan innan Hötorgscity. Jag kom in – och såg rätt mycket folk – för man hade något slags social verksamhet, ”Café Klara” i norra korsarmen, utstötta och hemlösa får komma in och värma sig. En levande kyrka – och alla andra kyrkor jag besökt denna dag var levande på sitt sätt, välskötta och med snygga församlingstidningar, fattig är inte dagens kyrka. Eller död eller på ruinens brant. Visst kunde besöksfrekvensen vara större men den kommer att öka, tro mig.

Så nu var det Klara kyrka vars inre var vitkalkat med barockaccenter likt Jakobs kyrka – och epitafer – och praise the Lord – och valv och altarmålning, Kristi nedtagande från korset. En öppen kyrka, en levande kyrka, mitt i den hektiska storstan; så skönt att gå in här, sitta ner och dyrka sin Herre.

Pilgrimsfärden närmade sig sitt slut. Man kan tycka att en pilgrim borde resa bort från storstan och till Uppsala i stället, uppleva sann andlighet i vår byhåla med sin domkyrka medan Stockholm står för kommersialism, världslig kultur och hets. Onekligen har livet en annan rytm i Eken, lite hårdare med tuffare trafik och allt, men det andliga är för den skull inte bortglömt – o nej, det var ju min resa prov på, med alla besök i dessa fantastiska tempel, rika byggnader som söker sin like. Alla miljöer, alla rum, alla kyrkor jag sett: det var helt enkelt fantastiskt. Det gav mig intryck jag kan leva på länge, ja så länge jag lever. Jag glömmer aldrig en kyrka jag besökt.

Stockholm har sin andliga sida. Och Uppsala har förutom universitetet och domkyrkan även prov på sina titaniska miljöer med betongförorter och motorvägar och köpcentra och allt. Så det jämnar ut sig en smula.

Jag var klar med Klara kyrka, köpte mina vykort och gick. Och sedan var det ner på Centralen, den låg ju intill, lite väntan på Uppsalapendeln och sedan iväg. Jag såg Porten till Kungsholmen passera utanför vagnsfönstret, de där 30-talshusen som bildar pyramidal portal till sagda statsdel, upplysta med konturerande ljus – och tanken slog mig att detta är farväl till Stockholm, kanske återvänder jag aldrig – jag ska ju flytta norrut – visst är jag rörlig även där men sannolikheten för ett återbesök i Eken är litet.

Farväl Stockholm! Så roligt att besöka dig under den tid man bott i Uppsala: besöka vänner, åka tricken, gå förundrad längs gator kantade av höga hus. Tät bebyggelse, vatten, höjder och parker – och muséer – och inte minst tempel, stan med alla sina fantastiska tempel! Gott sei dank för denna dag, tack för allt Stockholm, tack Gud, tack gode Gud!

- - -

Härmed en sammanfattning av min kyrkspaning:

. Pampigaste altaruppsatsen: Gustav Vasa (barock marmor, ”katolicism”)

. Intimast: Johannes (som var förhållandevis mörk med sin tegelinteriör)

. Konstnärligast: Engelbrekt (särpräglad arkitektur både ut- och invändigt)

. Dagens gimmick: Jakob med sin gunga


Därmed har jag inte så mycket att säga om Klara och Högalid, eller de stängda kyrkorna Riddarholms och baptistkapellet, men de var fina de med. Ridarrholms var till exempel upplyst inuti trots att den inte var öppen, det finner jag värt att notera.

Nu får jag lust att göra en dylik resa här i Uppsala, en sightseeing-tour bland dess tempel, en upptäcktsresa med andliga förtecken. Det är mest moderna kyrkor det gäller men de är också intressanta; det finns inga fula kyrkor som jag brukar säga.

(Bilden visar orgelläktaren i Klara kyrka. Och hela pilgrimsfärden kan du läsa om här, i "fel" ordning enligt toppostingens principer.)

2 kommentarer:

P sa...

Det roliga med altaruppsatsen i Gustav Vasa är att den kommer från Uppsala domkyrka... Den köptes av GV församling när Helgo Zettervall slängde ut den under renoveringen/ombyggnationen på 1890-talet. Predikstolen fick dock vara kvar i Uppsala. Båda är utförda i början av 1700-talet av Burchard Precht för att ersätta det som brann upp 1702. Weltklasse!

Anonym sa...

Fascinerande.

Att se GV:s altaruppsats i Uppsala domkyrka hade varit en syn... Man hade kanske vant sig vid det med. Dagens minimalistiska altarfond i Uppsala, ett kors med rader kristallprismor på guldgrund, är lite för enkel i min smak.

Men man vänjer sig vid det mesta. Uppsala domkyrka har som jag sagt tidigare i denna tråd sina kompromisser. Beroende på vilket humör man är på så antingen accepterar man dem eller rynkar på näsan (som "Världsträdet", träskulpturerna i början till vänster, den knallblå orgeln, osv osv...).

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)