fredag 22 januari 2010

Pilgrimsfärd


Igår var jag till Stockholm på pilgrimsfärd – ja det finns inget bättre ord. Jag besökte kyrkor så det stod härliga till, vallfärdade till värmande tempel, drog iväg på en personlig liten kringgång bland huvudstadens gudshus. Jag besåg Gustav Vasa kyrka, Engelbrektskyrkan, Johannes kyrka, Högalidskyrkan, Jakobs kyrka och Klara kyrka. Jag passerade även Riddarholmskyrkan men den var stängd – men det berodde sannolikt på att den bara är museum, ej församlingskyrka. Öppet maj till september.

En kort sammanfattning av intrycken: Gustav Vasa, magnifik altaruppsats med marmorstatyer, -pelare och en –tavla, den sista som bakgrund till den korsfäste Jesus. Centralkyrka med kupol, luftiga målningar med änglar i azurblå evighet. – Engelbrektskyrkan: grått ljus, högt valv, mahogny och granit, lite kyligt intryck men konstnärligt mycket egenartad, är något slags romantik men ändå unik i sitt slag. Både utanverk och interiör är utan like, läget på klippan medger bra utsikt (vilket inte alla klippor gör, jämför Högalidskyrkan där man paradoxalt nog inte har någon bra utsikt). – Johannes kyrka, mörk nygotik, fint utmejslade detaljer, tomma murytor är teglade vilket gör att de inte behöver dekoreras. Fint läge i en park omgiven av sedvanliga huslängor, som en kyrka i en kontinental småstad. – Högalidskyrkan, tornen sitter åt altaret till, inte i väster. Halvmodern kyrka à la Engelbrekt, mycket tomma murytor men här med rappat tegel som artikulerar. – Jakobs kyrka och Klara kyrka, barocksaker, intima och sköna, guld och marmor.

Men credot då? Det andliga? Jag är förvisso troende. Jo den aspekten fanns också – och jag gladdes i min tro – jag har besökt Herren i hans tempel. Det var en rolig dag, det hela gav mig energi. Det gav mig intryck som jag kommer att leva på länge.

En kul passus var när jag var och åt. Jag hade tänkt mig att planera in ett krogbesök i det hela, slå på stort när man nu är i Stocksholm – och jag snubblade över en helt okej kinakrog på Mariatorget. Jag åt ”fyra små rätter” vilket är en klassiker, finns att äta på varje kinakrog från Cadiz till Kiruna, och här hade man levererat, det hela var vällagat. Det var jättegott helt enkelt. Såsen till den strimlade lövbiffen, curryn till kycklingen, den sötsura till det friterade; bless my soul. Man fick en stor skål med ris men jag åt upp hela. Gott sei dank.

Mer i detalj om min pilgrimsfärd här.

(Altaruppsatsen i Gustav Vasa kyrka)

1 kommentar:

Mårten sa...

Jo apropå nånting annat, en kollega till dig, postanställd, likaså min kusin, vet inte om du kollar hans månadsblogg som jag har länk till
http://www.sekovast.se/page.php?43

men känner nog till han från posttidningen :)

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)