onsdag 13 januari 2010

Tallarna grönskar


Tallarna grönskar.

Igår var jag på cykelaffärn. Jag hämtade min cykel, den hade fått sig en punktering lagad. Ny slang och nytt däck, inkl arbete 330 kronor.

Jag funderar på att gå och handla. På Hemköp. Köpa gröna ärtor, lök och lite annat.

Det är kassa program på tv just nu. I förrgår var det förvisso en kvinnlig furir på "Du är vad du äter", rena rama Catolyn Corvers. Det var lite kul. Annars är det bara blä. Och läsa orkar jag inte göra i sängen, istället släcker jag och reciterar ett insomningsmantra. Favoriten nu är "ego sum qui sum", även känd som "yehveh asher yeheveh", även känd som "I am that I am" alltså "jag är den jag är". Sagt av en viss Gud till en viss Moses.

Det är januari. Vanligen en seg period även om jag just nu skriver på en bok. Men det är segt ändå, ingen sjunger en lovsång till denna period på året. Det är egentligen nu den sanna MIDVINTER är, alltså mitt i vintern. Det var vid denna tid, slutet på januari och början på februari, man hade midvinterblot. Hälften mängd hö skulle finnas kvar nu för att man skulle klara vintern, en gammal tumregel.

Midvinter är nu, inte kring jul. Jul är jul, då drack man jul. Vid midvinter hade man midvinterblot.

Midvintersolstånd, alltså typ 21 december, är INTE lika med "midvinter" som i "midvinterblot".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant iaktagelse att vi just nu upplever midvintern!

hälsningar från Hans i Göteborg med minus 5 grader kl 15.01

Anonym sa...

Minus fem på västkusten, det är rätt ovanligt kanske.

Här i Uppsala är det lite kallare än vanligt, sett till de senaste fem åren. Då har det varit rätt milt i dec-jan och sedan blivit successivt kallare. Fast förra året var dec-jan också kalla så årets köldknäpp är inget "kallaste i mannaminne" om ni frågar mig.

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (60) aktufall (20) alga (3) Andersson (2) Antropolis (20) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (61) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (98) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)