torsdag 11 februari 2010

Kvar att göra inför flytten


Kvar att göra inför flytten? Egentligen inte mycket, inte annat än att utföra det som redan är planerat så att säga:

. Visa denna lägenhet för hugade hyresgäster (söndag)
. Flyttstäda
. Packa

Men packa och städa kan man inte börja med än. Det får vänta lite. Det är drygt två veckor kvar till dagen D.

Men i samband med flytten har jag lite extra småplaner. Som att förnya och renovera saker jag äger, som köpa ny säng och cykel och måla om lite möbler. Bland annat har jag några vita bokhyllor som ska målas svarta. Vitt är en märklig färg, den suger energi. Svart är av någon anledning mycket rikare och mustigare.

VITT är min själ en svår färg. Jag äger till exempel inga vita kläder. GRÅ t-shirts har jag men inga vita. Vidare, när man gör kollage har jag märkt att svart är en bra utfyllnadsfärg medan vitt, ja just det, suger energi, det ser ut som glipor.

En vit bil, vem köper frivilligt en sådan? De tenderar att bli stående hos försäljaren.

Vita möbler äger jag som sagt. Vitt, svenskens förmodade favoritfärg på möbler, men det är egentligen bara en konvention: "det ska vara så", basmodellen säljer alltid. Möjligen är det så, men vem älskar en vit bokhylla? Inte jag.

(Bilden föreställer musan Calliope, som inte har så mycket med detta inlägg att göra.)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket översittarsnack om "svenskens" inställning till vita möbler. Berätta, vilka psykofarmaka äter du för att bemästra din övermänniskotro?

fragmentarius sa...

"Svensken" associerar nog vita möbler med Sundborn och Carl Larsson, eller åtminstone sommarstuga och syrenberså.

Min fru, som inte är svensk, känner sig enbart beklämd av vita möbler, associerar nämligen till sjukhus och död.

Anonym sa...

Til anonym längst upp.

Frågan här, som jag ser det, är nog hur mycket psykofarmaka du har missat att ta.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (59) aktufall (21) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)