måndag 8 mars 2010

Dikt: Pussla ihop


Jag bor i Härnösand. Få torde ha missat det. Så för att sammanfatta min tillvaro här denna vecka tänkte jag dra till med lite poesi, en skiss i konkretionens tecken. Och att jag gouterar konkret poesi, det vet alla som läst mina dikter.

Nu dags alltså för min Härnösandsdikt. Ett impromptustycke:

- - -

Amadeus, Prisma och Rutiga duken,
Fresk och kanalen, Vinterviken och töväder.

Jag cyklar på stan men ingen annan cyklar.
Man åker bil eller går.

Bilarna brusar på Storgatan, vattnet krusar sig på viken.
Pelarna pelar, kolonnerna ståtar i detta Norrlands Athen.

Domkyrkan presiderar, Hemköp köper,
Åhléns säljer gardinringar för 49.50.
Kanske borde jag dikta i gladare lag,
snitsa ihop en lovsång till min nya stad,
men jag avvaktar.

I have the essentials och mitt mål är nått.
Jag packade ihop mitt liv, flydde min gamla stad
och flyttade hit för att nå plus minus noll.

Nu ska jag bara packa upp,
ordna upp allt, pussla ihop bitarna
och börja leva igen.

(Georgia O'Keeffe, "Ram's Head")

2 kommentarer:

angelicato sa...

sv: ja det är nog läskiga mängder saltgurka som gått till spillo! Jag bad om en burgare utan saltgurka en gång eftersom hela hamburgaren osar saltgurka även fast man tar bort den, fast då sa de bara ' du kan väl bara ta bort den' hehe

Anonym sa...

Lustigt va...

Men När McDonald's började en gång i tiden där borta i USA, var idén att burgaren alltid skulle ha senap, ketchup och gurka, ville man ha något annat fick man betala för det. Antingen även "minus gurka".

/svensson