måndag 15 mars 2010

Kiss your dreams goodbye


Varje gång jag får ett pensionsbesked, det må vara folkpension eller det där fondspargrejset, så tänker jag: de här pengarna ser man aldrig röken av.

Staten klarar inte av att betala ut det, inte när det gäller, om 25-30 som det är för mig. Även så kallade seriösa bedömare håller med mig, en skribent i SvD skrev om det nyss (Andreas Cervenka). Systemet med ATP osv är bra för de som kom tidigt in i systemet, som mina föräldrar födda på 30-talet, men jag och mina generationskamrater (och alla som kommer efter) kommer inte att få tillbaka det vi satt in, betalat skatt till osv.

Kommer folk att bli bittra? Gissa. Enda botemedlet mot denna bitterhet är att mentalt ställa in sig på det faktum att VI SOM LEVER NU KOMMER INTE PÅ LÅNGA VÄGAR ATT FÅ PENSIONER SOM HAR DAGENS NIVÅ.

(Bilden föreställer en rysk skönhet framför en Tjaika, "Måsen". Bilen var gjord på de pressverktyg som Ryssland köpte från USA på 50-talet då märket Packard las ner. I grillen hade denna Packard en stansning som såg ut som fåglar, därav fick ryssarna namnet "Måsen". - Vad har då detta med uteblivna pensioner att göra? Ingenting.)

2 kommentarer:

Nisse sa...

Kommer Sverige att över huvud finnas om så lång tid? Om 30 år är nog muslimer och diverse utomeuropéiska grupper i majoritet och varför skulle de bry sig ett smack om gamla otrogna, orena och äckliga svenskar?

Svenskarna förökar sig inte så det kommer inte finnas någon ungdom att försvara oss när vi är pensionärer heller.

Nej, det blir nog moskéer och fångläger för de eventuellt existerande pengarna istället.

Jag blir lika äcklad över det ofantliga hyckleriet varje gång jag ser detta larviga oranga kuvert. Kan vi inte få pengarna direkt istället?

Anonym sa...

Jag tror inte utvecklingen är så irreversibel, trots att siffrorna idag pekar dit: fler muslimer, färre svenskar.

Jag tror det jämnar ut sig, stabiliseras. Men islam är här för att stanna.

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (57) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (138) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)