tisdag 9 mars 2010

Kromade rör och utdragbart bakbord


Här liksom i Uppsala bor jag i en etta. Layouten är ungefär likadan. Och urtagen för TV och internet sitter på samma plats så möbleringen är ganska likartad. Gardinerna passade utmärkt, ja nästan bättre här, de var lite för stora för Uppsalalägenheten.

I varje lägenhet man kommer till upptäcker man roliga detaljer. Detta hus är byggt 1965 och har en del gamla finurligheter, som ett utdragbart bakbord, en skiva med lodräta kanter som man ställer på matbordet eller arbetsbänken. Inte för att jag kan baka men roligt var det. Sedan har badrummet kromade vattenledningar, sådana där som löper längs väggen, i min förra var de bara vita. Och den förre ägaren lämnade en mikrougn, vi får se vad jag ska ha den till, antagligen inget alls, men det känns roligt att ha.

Annat som jag gillar med det nya boendet: när jag går ut på gatan ser jag kyrkan i fonden på sin kulle. Det är Härnösands domkyrka, Sveriges minsta. Jag tycker den är pampig.

Från mitt matbord ser jag restaurang Matverkstan, en medelklass krog och pizzeria. Jag var in där och lämnade mitt telefonnummer och sa att jag var kock, kanske ringer de en dag och behöver mina tjänster, kanske inte. Men det är en hyfsat livaktig gata denna Storgatan.

Takhöjden i denna lägenheten är lägre än i min förra lägenhet, denna är alltså mysigare. Takhöjd betyder mycket för miljön. Jag noterar det överallt där jag kommer. Man ironiserade över detta drag hos mig i de fanzines jag skrev på 80-talet, jag skulle alltid skriva hur högt eller hur lågt i tak det var, men föga visste dessa kritiker hur detta inverkar på ambiansen. Ta TV: sedvanliga TV-serier spelas in i taklösa studios och det märks på ljuset. David Lynch och hans ”Twin Peaks” däremot spelades in i rum med innertak och detta bidrog till den intima atmosfär vi idag förknippar med ”tidigt 90-tal”, ja med intimitet överhuvud. Jämte markörer som körsbärspaj med kaffe, skogen, den mystiska intrigen och den speciella musiken blev ”Twin Peaks” ett allkonstverk.

(Bilden har inget med inlägget att göra. Men den är i alla fall Gustave Dorés "Ängeln bringar vin och bröd till Elia".)

3 kommentarer:

Summerwheels sa...

Jag o andra lite insnöade på retro-stuket gillar dessa detaljer!
Kull att upptäcka sina nya omgivningar också nu när det som göms i snö tittar fram i tövädret!

PS, micron e toppen att värma bullarna i till alla som kommer på "housewarming" DS

mittkarlskrona sa...

Hej Lennart

Du flyttade åt fel håll. Härnere i södern - det är inte längre dit från din gamla Uppalaahorisont - finns också en Lennart Svensson som bor i en etta, skriver lite, har jobbat som journalist, men får nu hoppas på något annat. Konstiga omständigheter bakom detta, vilket vi kunde utveckla. Har ett litet antikvariat förresten, en olönsam historia.
Många nackdelar med Gamla Karlskrona, men våren får vi några veckor tidigare, och inget kan vara mer värt så här års.
Du gjorde rått som gav dig av, Rimbaud, skrev René Char. Fast det var åt fel håll.

Lennart Svensson

Anonym sa...

Mycket märkligt! Och det där René Char-citatet skrev jag upp i en bok för länge sedan. Kuriöst på min ära.

Härnösand åsido, som jag inte kommer att lämna frivilligt de närmsta åren, så har säkert Södern sin charm. Med Karlskrona med alla sina byggnadsminnen, vattnet och allt.

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)