onsdag 10 mars 2010

Matläsning


De senaste dagarna har jag läst diverse matlexikon, matböcker och receptsamlingar. Jag hade tänkt friska upp mina matkunskaper inför jobbsök, mer om detta senare. Nu tänkte jag lista diverse saker jag stött på, intressanta matfakta som jag inte känt till förut:

. Guldfisken hör till karpfiskarna

. I norra Italien gillar man bandspaghetti, i södra Italien rörspaghetti

. En bekant frågade sig varför KALLT KAFFE inte gick att dricka, men kanske kan man göra ISKAFFE av det: man lägger en kula glass i ett glas, häller på kallt kaffe och toppar med vispad grädde. Har man inte detta hemma kanske mjölk piffar upp kallt kaffe...? Kanske kan man även späda det med kallt te (som är erkänt drickbart)

. Aïoli är för oss lika med vitlöksmajonnäs, men tydligen kan man ta MOSAD POTATIS istället för olja. Alltså röra ut pressad vitlök med en äggula och arbeta in mosad, kokt potatis i det plus lite olivolja och salt-peppar

. Fet fisk håller sig inte så länge i frysen, bara cirka två månader. Jag slängde ett gammal paket frusen strömming då jag fick reda på det (lagad mat håller också bara två månader, sedan kommer bröd och fett kött med 3-6 månader. Mager fisk, magert kött samt bär och frukt håller successivt längre, upp till 12 månader i frys)

För övrigt har jag även läst min egen Musiska matlagare inför denna uppfriskning. Den boken innehåller ju en del nyttiga fakta.

(Målningen är Frederic E. Churchs "Mount Katahdin from Millinocket Camp". Church var amerikan och man frågar sig om berget ifråga, via Church eller på annat sätt, inspirerat Lovecraft till hans "The Dream-Quest Of Unknown Kadath"? Skillnaden i stavning finns där men visst låter de lika. Kadath var ett mytologiskt berg hos Lovecraft, beläget i en drömvärld bortom Bortom.)

2 kommentarer:

Johan sa...

En av de få saker jag tycker är bättre i södra Italien är att man inte envisas med att förstöra sin pasta med ägg, som norditalienarna gör.

//JJ

Anonym sa...

Sant, den syditalienska pastan är formellt av typen "endast mjöl och vatten". Att jag själv gillar den här "norra" äggpastan är en annan sak.

Syd sägs traditionellt även vara mer olivoljebaserat, norr däremot har mer boskapshållning och kör därför mer med smör i maten.

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)