söndag 14 mars 2010

Nyordning




Ordning i bokhyllorna: det ska det vara. Jag ordnar böckerna efter format: stora böcker ytterst, sedan successivt mindre och i mitten minst.

Om ni förstår.

Svårt att hitta? Jovars. Men att ställa poesi för sig, krigsböcker för sig, kokböcker för sig osv, det går liksom inte. Inte för mig.

Idag är det söndag.

Om jag vore en maträtt skulle jag vara en gryta med kött och fisk och rotsaker och grönt och diverse annat, omöjligt att kategorisera.

Apopå vad?

Apropå inget.

Det är usla program på TV. Jag funderar på att ställa undan skiten. Börja läsa böcker igen.

Sol idag. Soldevan låter sitt guld flöda över. En gång i tiden var han inkarnerad här på jorden som Kristus Jesus, visste ni det?

Nej det gjorde ni inte. Men nu vet ni.

Och ni som räknar ut kristendomen, säger att den haft sin tid och nu ligger på sophögen, ni får tänka om.

Så är det bara.

Jag säger bara som det är: repent! Medan tid är. Pater peccavi, det får ni lära er att säga, på det ena eller andra sättet. Och ni får lära er vad detta med MENING är, A SENSE OF BELONGING, och DIE GROSSE LIEBE FROM ABOVE.

Det är sant det jag säger. Det är kristendom. Get ready.

("Nativity", "Resurrection" och "Crowning Of Mary" av en kvinnlig konstnär jag glömt namnet på.)

3 kommentarer:

Olof sa...

Det är en annorlunda och intressant blogg du skriver. Själv insåg jag i höstas att Gud finns och att kristendomen är sann, efter att varit ateist i trettio år.

Anonym sa...

Tack för beröm.

Jag har etiketten "esoterica" här på bloggen med inlägg om kristendom och annat. 78 inlägg. Samt etiketten "tempel", bland annat om en viss pilgrimsfärd jag gjorde i januari till Stockholms kyrkor.

/svensson

Olof sa...

Tack för tipset. Jag har botaniserat bland dina gamla texter med stor behållning. Din bok om mat är också bra.

Jag kommer definitivt att återvända hit med jämna mellanrum.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (59) aktufall (21) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (61) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)