onsdag 3 mars 2010

Telefoner och logistik


Att flytta har sina speciella förutsättningar.

Jag flyttade nyss. Och jag skötte 90% av flytten via nätet. Till exempel valde jag min flyttfirma på grund av att de var de enda som svarade på mail.

Det vill säga: jag spanade via nätet in tre firmor, mailade dem och väntade på svar, och Upplandsflytt var de enda som svarade. Sedan skötte vi vår kommunikation mest via mail.

Jag är nämligen ingen telefonmänniska. Jag undviker telefoner om jag kan. Min mobil har jag oftast avslagen. Fast telefon har jag ingen och tänker inte skaffa heller.

Sedan kan det ju vara kul att ringa ibland också. Som detta att ha upprepad kontakt, ringa och ringa tillbaks, även när man är ute och rör sig så att säga, något som är möjligt via mobiler. Som när jag flyttdagen skulle bege mig till Hertz för att hämta min hyrbil. Jag ringde en taxi för att ta mig dit, och några minuter senare, när jag stod nere på Marmorvägen och väntade, ringde chaffisen och sa att han var på väg. Onödigt? Kanske. Men roligt också: man får besked, man får veta att systemet arbetar så att säga.

Jag hämtade sedan min Renault nere på Hertz, jag körde den till Marmorvägen och kunde sedan se flyttgubbarna anlända. Och så packade de – och så städade jag lägenheten med brorsans hjälp – och sedan for vi, han och jag, till Swesafe för att lämna lägenhetsnyckeln. Det var lite kamp mot klockan, detta skulle göras före 12 och vi hann dit just då. Sedan skjutsade jag hem honom och så körde jag till Härnösand. Och, för att fortsätta mobilstoryn, så kunde jag medan jag körde ringa till OKQ8 och avbeställa en viss flyttbil jag bokat som gardering, som back-up ifall flyttfirman valde att inte komma. Sådant händer: företag går i konkurs, de väljer att strunta i en privatkund osv. Men nu kom de och gjorde sitt jobb med den äran så det var ju bra. Men jag kunde alltså ringa OKQ8 för avbokningen av den extra flyttbilen, en som jag skulle ha kört själv. Jag kom nu inte fram till OK:s hyrbilsknodd, men senare rinde förvisso de mig, i min Renault, på väg någonstans i Hälsingland. Jag har nämligen ingen fast telefon, bara mobil, så detta var det telefonnummer jag angett när jag i början av februari var till OKQ8 Svartbäcken och bokade.

Märklig logistik, märklig kommunikationslösning, märklig värld: körandes i en hyrd bil rings jag upp av en firma för koll om jag inte skulle hyra den här andra bilen, flyttbilen. Och svaret var nej, jag har fått andra planer. Jag hade hyrt den till tio, nu var klockan kring två. Så vi gjorde upp i godo, det var bara en koll: jag fick till exempel ingen straffavgift för att ha bokat en bil som jag sedan inte hämtat.

Det skulle förresten ha varit en Renault Master. En skåpbil av en typ som jag hyrde när jag flyttade förra gången, från Tuna Backar till Eriksberg.

Men nu gällde det mobiltelefoner. Man ska inte prata i mobil när man kör, vissa länder har lagar om sådant. Och visst är det lite vanskligt men vad sjutton, jag tyckte det gick bra. Och jag hade inte ens så kallad hands-free. Nåväl, senare, söder om Sundsvall, kunde jag ringa min mäklare för att kolla när jag kunde hämta nyckeln till lägenheten. Han skulle ut på visning vid fem så jag fick komma senare – och det gjorde jag också, jag var framme i stan till halv sex.

Summa summarum: jag är ingen telefonmänniska. Men visst ringer jag ibland, och visst är det tjusigt att ha mobil och ringa medan man kör bil. Vi lever i en fungerande civilisation, infrastrukturen fungerar, det var denna dag bevis på: att kunna ringa hit och dit och kolla upp och stämma av saker – och, i en vidare bemärkelse, att ha flyttgubbar som arbetar åt en, att kunna hyra bil och susa fram i 120 längs en plogad motorväg, att komma till sin nya lägenhet där strömmen är på och kyl och frys fungerar. Detta visar att vi lever på en viss nivå, en ordnad nivå. The system works.

Relaterat
Channeling, sectioning, chopping...
Wagner: Nibelungens ring
Gustaf Tenggren målade bakgrunderna till Snövit
Mythago Wood
Nietzsche och religionen
"Jag älskar dig, O evighet"
(Georgia O'Keeffe: "Blue-Green Music", 1921)

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (60) aktufall (20) alga (3) Andersson (2) Antropolis (20) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (61) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (98) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)